ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

تبلیغ رکن مهم آموزش الکترونیکی قرآنی

عضو هیئت علمی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است استفاده از تبلیغات کافی در فضای مجازی می‌تواند تأثیر این نوع آموزش را در اینترنت دوچندان کند.

 

«محمدحسن اسدی طاری»، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد مرکز، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این نکته که استفاده از اینترنت را به‌عنوان منبعی کامل همواره می‌توان به خاطر داشت، گفت:‌ علت اول این امر را می‌توان وجود فضای کافی برای ارائه تمام موضوعات از جمله مباحث آموزشی دین اعلام کرد.

اسدی در ادامه خاطرنشان کرد: اینترنت حد و مرز نمی‌شناسد و کاربران آن می‌توانند در تمام دنیا از منابع آموزشی دینی و قرآنی بهره لازم را ببرند، که این نکته می‌تواند دلیل دوم جامع بودن اینترنت دانست.

مزایای اینترنت برای آموزش‌های الکترونیکی دینی

وی در بیان عوامل دیگر، افزود: سومین عاملی که می‌تواند این مطلب را تقویت کند؛ محدود نبودن فضای مجازی به زمان و مکان خاص و مشخص است. یعنی کاربر در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌تواند ـ به شرطی که امکان اتصال به فضای مجازی را داشته باشد ـ از این خدمات استفاده کند.

این عضو هیئت علمی اضافه کرد: تمرکز و آرامش‌خاطر را ـ که از موارد مورد توجه در امر آموزش است ـ از دیگر ویژگی‌های آموزش الکترونیکی می‌توان برشمرد.

وی همچنین یادآور شد: اینترنت به سن خاصی محدود نیست. یعنی فقط نوجوانان و جوانان نیستند که به‌عنوان کاربر معرفی می‌شوند. البته تحقیقات نشان داده که بیشترین گروه سنی استفاده کننده از اینترنت بین 25 تا 30 سال و درصد ناچیزی هم بین 30 تا 45 سال هستند. در فضای مجازی برای تمام گروه‌های سنی مطالب آموزشی دینی و قرآنی وجود دارد.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: استفاده افراد غیربومی که به‌دلایل مختلف ـ اعم از سیاست‌های دولتی امکان آموزش در فضای واقعی را ندارند ـ از دیگر مزایای این نوع آموزش برای کاربران غیرایرانی بوده، که به آسانی امکان بهره‌گیری از ابزار‌های فضای مجازی را برای این منظور دارند.

ارکان آموزش الکترونیکی دینی

اسدی موارد فوق را ارکان آموزش مجازی دانسته و انحصاراً در بخش دینی گروه کاربران را به دو دسته تقسیم ‌کرده و اظهار کرد: دسته اول را می‌توان افرادی دانست که در حوزه علوم دینی تحصیل می‌کنند. این افراد طلاب و دانشجویانی هستند که به‌طور خاص در رشته‌هایی مثل عرفان، الهیات و معارف و ... تحصیل کرده‌اند و دسته دوم کسانی هستند که علاقه‌مند به آموزش‌های دینی و قرآنی هستند.

وی آموزش را به‌طور کلی به دو دسته تئوریک و ذهنی و عملی تقسیم کرد و برای فضای مجازی بخش تئوریک را قوی‌تر و پررنگ‌تر دانسته و بیان کرد: میزان موفقیت آموزش الکترونیکی دینی به استفاده محقق و کاربر از تمام جوانب آموزشی بستگی دارد.

این استاد ارتباطات در ادامه خاطر نشان کرد: اینترنت بستری است که تمامی موارد آموزش در آن تعبیه شده‌است، فقط افرادی که ساختار‌های آموزشی دین را در فضای مجازی طراحی می‌کنند باید پتانسیل لازم را داشته و با شناخت کافی از این فضا از آن بهره گیرند.

ضعف در تبلیغات

اسدی ضعف تبلیغاتی و فقدان معرفی کافی سایت‌های دینی را از عمده‌ترین دلایل ضعف E-Learning دینی خواند و تأکید کرد: زمانی که شما برای این نوع آموزش‌ها در فضای مجازی با جستجوگرهای مختلف در تلاش هستید، بی‌شک با تبلیغات انواع سایت‌های متفرقه مواجه خواهید شد. که در این میان جای تبلیغات سایت‌های دینی واقعاً خالی است.

این عضو هیئت علمی ادامه داد: سرعت پائین اینترنت، فقدان وجود امکانات مخابراتی لازم برای بهره‌برداری از اینترنت و احتمالاً مسدود شدن خیلی از سایت‌ها که از خارج از کشور پشتیبانی می‌شوند از دلایل عدم تمایل کاربر برای استفاده از این ابزار برای E-Learning دینی است.

وی در پایان گفت‌وگو با تمجید از سایت‌های مراجع دینی کشور یادآور شد: زمانی که به سایت‌های مذکور مراجعه می‌شود، علاوه بر زبان فارسی از زبان‌های دیگر هم برای اطلاع‌رسانی و آموزش استفاده شده و این نشان‌دهنده استفاده‌ی کاربران غیرفارسی زبان از این سایت‌ها است.

لینک مطلب: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=138434

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد