ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

وب سایت ارسال اس ام اس از تلفن ثابت در تهران

خبرگزاری وب سایت های ایران Webna.ir

وبنا - ارسال و دریافت sms از طریق تلفن ثابت، یکی از سرویس های ارزش افزوده ای است که در کشور های توسعه یافته مورد استفاده گسترده مشترکین قرار میگیرد. سایت FixSMS با تلاش کارشناسان و متخصصین خود پس از طی مراحل مختلف تحقیق و توسعه و بومی سازی تکنولوژی بر اساس نیاز و فرهنگ مخابرات شهروندان و مشترکین تلفن ثابت و موبایل ایرانی به بهره برداری رسیده است.
امکان ارسال پیام کوتاه از تلفن ثابت بدون نیاز به گوشی خاص- امکان ارسال پیام کوتاه از تلفن های همگانی و حتی تلفن همراه به صورت ناشناس- تشخیص شماره مبدا و ثبت در سیستم برای پیگیری قضائی مزاحمت ها- پخش پیام صوتی کاراکترهای تایپ شده برای بالا بردن دقت و سرعت عمل در تایپ پیام و تعریف کدهای ویژه پیام های متداول برای بالا بردن سرعت عمل درتایپ پیام از امکانات سایت www.fixsms.ir می باشد.

تبلیغ رکن مهم آموزش الکترونیکی قرآنی

عضو هیئت علمی ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است استفاده از تبلیغات کافی در فضای مجازی می‌تواند تأثیر این نوع آموزش را در اینترنت دوچندان کند.

 

«محمدحسن اسدی طاری»، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد مرکز، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این نکته که استفاده از اینترنت را به‌عنوان منبعی کامل همواره می‌توان به خاطر داشت، گفت:‌ علت اول این امر را می‌توان وجود فضای کافی برای ارائه تمام موضوعات از جمله مباحث آموزشی دین اعلام کرد.

اسدی در ادامه خاطرنشان کرد: اینترنت حد و مرز نمی‌شناسد و کاربران آن می‌توانند در تمام دنیا از منابع آموزشی دینی و قرآنی بهره لازم را ببرند، که این نکته می‌تواند دلیل دوم جامع بودن اینترنت دانست.

مزایای اینترنت برای آموزش‌های الکترونیکی دینی

وی در بیان عوامل دیگر، افزود: سومین عاملی که می‌تواند این مطلب را تقویت کند؛ محدود نبودن فضای مجازی به زمان و مکان خاص و مشخص است. یعنی کاربر در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌تواند ـ به شرطی که امکان اتصال به فضای مجازی را داشته باشد ـ از این خدمات استفاده کند.

این عضو هیئت علمی اضافه کرد: تمرکز و آرامش‌خاطر را ـ که از موارد مورد توجه در امر آموزش است ـ از دیگر ویژگی‌های آموزش الکترونیکی می‌توان برشمرد.

وی همچنین یادآور شد: اینترنت به سن خاصی محدود نیست. یعنی فقط نوجوانان و جوانان نیستند که به‌عنوان کاربر معرفی می‌شوند. البته تحقیقات نشان داده که بیشترین گروه سنی استفاده کننده از اینترنت بین 25 تا 30 سال و درصد ناچیزی هم بین 30 تا 45 سال هستند. در فضای مجازی برای تمام گروه‌های سنی مطالب آموزشی دینی و قرآنی وجود دارد.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: استفاده افراد غیربومی که به‌دلایل مختلف ـ اعم از سیاست‌های دولتی امکان آموزش در فضای واقعی را ندارند ـ از دیگر مزایای این نوع آموزش برای کاربران غیرایرانی بوده، که به آسانی امکان بهره‌گیری از ابزار‌های فضای مجازی را برای این منظور دارند.

ارکان آموزش الکترونیکی دینی

اسدی موارد فوق را ارکان آموزش مجازی دانسته و انحصاراً در بخش دینی گروه کاربران را به دو دسته تقسیم ‌کرده و اظهار کرد: دسته اول را می‌توان افرادی دانست که در حوزه علوم دینی تحصیل می‌کنند. این افراد طلاب و دانشجویانی هستند که به‌طور خاص در رشته‌هایی مثل عرفان، الهیات و معارف و ... تحصیل کرده‌اند و دسته دوم کسانی هستند که علاقه‌مند به آموزش‌های دینی و قرآنی هستند.

وی آموزش را به‌طور کلی به دو دسته تئوریک و ذهنی و عملی تقسیم کرد و برای فضای مجازی بخش تئوریک را قوی‌تر و پررنگ‌تر دانسته و بیان کرد: میزان موفقیت آموزش الکترونیکی دینی به استفاده محقق و کاربر از تمام جوانب آموزشی بستگی دارد.

این استاد ارتباطات در ادامه خاطر نشان کرد: اینترنت بستری است که تمامی موارد آموزش در آن تعبیه شده‌است، فقط افرادی که ساختار‌های آموزشی دین را در فضای مجازی طراحی می‌کنند باید پتانسیل لازم را داشته و با شناخت کافی از این فضا از آن بهره گیرند.

ضعف در تبلیغات

اسدی ضعف تبلیغاتی و فقدان معرفی کافی سایت‌های دینی را از عمده‌ترین دلایل ضعف E-Learning دینی خواند و تأکید کرد: زمانی که شما برای این نوع آموزش‌ها در فضای مجازی با جستجوگرهای مختلف در تلاش هستید، بی‌شک با تبلیغات انواع سایت‌های متفرقه مواجه خواهید شد. که در این میان جای تبلیغات سایت‌های دینی واقعاً خالی است.

این عضو هیئت علمی ادامه داد: سرعت پائین اینترنت، فقدان وجود امکانات مخابراتی لازم برای بهره‌برداری از اینترنت و احتمالاً مسدود شدن خیلی از سایت‌ها که از خارج از کشور پشتیبانی می‌شوند از دلایل عدم تمایل کاربر برای استفاده از این ابزار برای E-Learning دینی است.

وی در پایان گفت‌وگو با تمجید از سایت‌های مراجع دینی کشور یادآور شد: زمانی که به سایت‌های مذکور مراجعه می‌شود، علاوه بر زبان فارسی از زبان‌های دیگر هم برای اطلاع‌رسانی و آموزش استفاده شده و این نشان‌دهنده استفاده‌ی کاربران غیرفارسی زبان از این سایت‌ها است.

لینک مطلب: http://www.iqna.ir/news_detail.php?ProdID=138434

درباره خدمات تلفن همراه

با نگاهی کلی به تاریخچه مخابرات و گذر از:

 عصراتصال (1950-1876)

عصر شبکه (1950-1990)

و ابتدای عصر دسترسی (1990)

در می‌یابیم که انتقال مکالمات کاربران در قالب صوت و بعضا متن از جمله اصلی‌ترین اهداف طراحان و کارشناسان حوزه مخابرات بوده است. به این معنا که تبادل مکالمات محتوی اصلی ارتباطات را شکل می‌داده است. اما در دهه آخر قرن 20 پیشرفت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های سخت‌افزاری(کامپیوترها و دیگر ترمینال‌ها) و نرم‌افزاری (سیستم‌های عامل ،پرتالهای اتصال به شبکه) حاصل شد و محصول این پیشرفت‌ها به سرعت در اختیار بازار و عموم مردم قرار گرفت و استقبال فوق‌العاده‌ای از این محصولات به عمل آمد. این پیشرفت‌ها در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌ا‌فزاری در ترمینال‌های ارتباطات سیار نیز به موازات دیگر محصولات رایانه‌ای این دهه رخ داد.

 این پیشرفت‌ها و از طرفی‌ امکان اتصال ترمینال‌های سیار به شبکه‌های کامپیوتری و بخصوص  شبکه جهانی اینترنت در شکل‌گیری تنوع محتوایی این ارتباطات نقش مهمی را ایفا کرد. این تنوع محتوایی در اکثر موارد از سرویسها و امکانات عرضه شده در ترمینالهای ثابت متصل به شبکه جهانی اینترنت برگرفته شده بود. به گونه‌ای که طراحان و کارشناسان حوزه ارتباطات سیار در تلاش بودند که سرویس‌ها و امکانات کاربردی را در قالب ترمینال‌های سیار به کاربران عرضه کنند. این سرویس‌ها و محتواهای ارائه‌شده به کاربران شبکه‌های سیار در سرفصل‌های ذیل دسته‌بندی شده‌اند:
موبایل و سرگرمی(Mobile Entertainment)
موبایل و اینترنت (Mobile Internet)
موسیقی و موبایل
بازی و موبایل
تلویزیون و موبایل
موبایل و بازاریابی و فروش(Mobile Marketing)
موبایل و کسب‌وکار(Mobile Business)

در دسته‌بندی‌های فوق و مصادیق آنها، نمی‌توان مرزبندی جامع و مانعی را متصور شد؛ چرا که مصادیق محتوایی مطرح شده در این دسته‌بندی‌ها می‌تواند شامل یک یا چند دسته از دیدگاه‌های مختلف قرار گیرند.

موبایل و سرگرمی(Mobile Entertainment)


ارائه خدمات سرگرمی برای مشترکان موبایل یک مقوله بسیار گسترده است و بطورکلی به کلیه خدمات محتوایی که مشترکان علاقه‌مندند از آنها در اوقات فراغت از روزمرگی و به قصد لذت و یا آرامش استفاده کنند گفته می‌شود. اما امروزه ارائه کنندگان خدمات مصادیقی را برای این خدمات بر می‌شمرند. که از آنها می‌توان به بازیهای موبایل، موسیقی، فیلم، عکس، تلویزیون، زنگ گوشی، تم گوشی و... اشاره کرد.

موبایل و اینترنت (Mobile Internet)


همان‌طور که از نام این سرویس محتوایی مشخص است با استفاده از این سرویس کاربران این امکان را می‌یابند که به شبکه جهانی اینترنت از طریق ترمینال سیار خود متصل شوند. و از خدماتی چون موتورهای جستجوگر، پست الکترونیکی، اخبار و اطلاعات روز، پرتالهای ویژه خدمات موبایل و بطورکلی ارسال و دریافت اطلاعات از شبکه جهانی اینترنت بپردازند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولو‌ژی و افزایش سرعت انتقال اطلاعات این خدمات مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفته است. اما از طرفی محدودیت برخی ترمینال‌ها در برقراری ارتباط با سرعت مناسب و عدم نمایش مطلوب صفحات وب و پرتال‌ها، از چالش‌های اصلی بهره‌گیری از این سرویس می‌باشد و کاربران برای استفاده مناسب و دلپذیر از این خدمات مجبور به تهیه ترمینال‌های گران قیمت می‌باشند.

موسیقی و موبایل


به طور کلی به کلیه فایل‌های صوتی که قابلیت پخش بر روی گوشی‌های موبایل را داشته باشد اتلاق می‌شود. اما در حال حاضر در میان فرمت‌های مختلف فایل‌های صوتی، فرمت mp3 در رتبه نخست علاقه و کاربری قرار گرفته است و سازندگان گوشی و ارائه‌دهند‌گان خدمات موسیقی سعی دارند تا با تعین چند فرمت استاندارد روند ارائه این سرویس را تسهیل کنند.

بازی و موبایل


در حال حاضر یکی از مهمترین و ارزشمندترین و جذاب‌ترین سرویسهای سرگرمی بازی‌های موبایل می‌باشند. فعالیت در این زمینه چنان گسترده شده است که برای آن از واژه صنعت بازی‌های موبایل استفاده می‌کنند. چندین مطالعه نشان می‌دهد که اکثریت خریداران این خدمات خانم‌ها هستند که 65% درآمد حاصل از این محصول را تامین می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که بازی‌های از دسته حل پازل‌ها و بازی‌های استراتژیک بیشترین سهم را در میزان درآمد این صنعت به خود اختصاص داده‌اند.

تلویزیون و موبایل


پس از تحولات تکنولوژیکی در شبکه‌های موبایل و ظهور نسل‌های 2.5G و 3G مبتنی بر سوئیچهای بسته‌ای (نرم) امکان ارائه سرویس mobile TV فراهم شده است. در حال حاضر سیاست ارسال تصاویر تلویزیونی بر ارسال one to many استوار شده است و از تکنولوژی‌های DVB-H و DMB و Media FLO استفاده می‌شود و در برخی توپولوژی‌ها این امکان وجود دارد که موبایل به صورت مستقیم و بدون نیاز به شبکه ارتباطی سیار از فرستنده‌های تلویزیونی، تصاویر را دریافت کند. از مهمترین چالشهای این سرویس عدم تعیین استاندارد و توپولوژی مشخص برای ارسال تصویر تاکنون است. طبق برخی گزارش‌ها شرکت‌های فعال چینی در این زمینه، در تلاشند استاندارد جدیدی را برای شکل دادن رقابتی جدید به بازار عرضه کنند.

موبایل و بازاریابی و فروش(Mobile Marketing)


با توجه به افزایش ضرایب نفوذ خدمات شبکه‌های ارتباطی سیار و استقبال اقشار مختلف جوامع از این خدمات، سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع و تیم‌های بازاریابی و تبلیغاتی آنها به بهره‌گیری از این خدمات در راستای منافع خود علاقه‌مند شدند و دسته‌بندی جدیدی را تحت نام Mobile Marketing در بین دیگر سرویس‌های محتوایی سیار خلق کردند. این سرویس در دسته‌بندی‌هایی چون هدایت بازار، مدیریت ارتباط با مشتریان، رقابت در بازار، تبلیغات، پرتال‌های اطلاع رسانی( محصول، سهام، نوع خدمات و ...) به مشترکان شبکه‌های ارتباط سیار ارائه می‌شوند. اغلب ارائه کنندگان خدمات در دنیا، SMS را برای ارائه این محتوی برگزیدند که استقبال بسیار مطلوبی از آن صورت گرفته است.

موبایل و کسب‌وکار(Mobile Business)


این محتوی از سابقه قدیمی‌تری نسبت به دیگر دسته‌بندی‌های محتوایی برخوردار است. چرا که در گذشته این محتوی از طریق ترمینال‌های ثابت و شبکه‌های زیرساختی متناسب با نوع خدمات، در اختیار مشترکان قرار داشته است. ماهیت این محتوی بر اساس برقراری ارتباط با یک سیستم سرویس دهنده (سرور) به صورت یک تراکنش اطلاعاتی می‌باشد. در حال حاضر ارائه‌دهندگان سرویس با توجه به قابلیت‌های متنوع سرویس‌های سیار امکان ارائه این محتوی را صورت سیار برای مشترکان خود فراهم کرد. مشترکان این خدمات می‌توانند همانند گذشته (ترمینال‌های ثابت) از خدماتی چون تله‌ماتیک، تراکنش‌های بانکی، کنترل دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و دیگر تراکنش‌های اطلاعات از راه دور استفاده کنند. در بین این خدمات، تراکنش‌های بانکی از بالاترین سطح جذابیت و استقبال برخوردارند. چرا که از طرفی بانک‌ها با افزایش خدمات خود در قالب سرویس‌های سیار به جذب مشتریان بیشتر می‌پردازند و از طرفی مشترکان با بهره‌گیری از این خدمات فعالیت‌های بانکی خود را بسیار آسان، سریع و در دسترس ارزیابی می‌کنند.

نویسنده: محمد حسین طاهری-  گروه علمی-تحلیلی طیف

منبع: http://www.ictna.ir/article/archives/010045.html

بریتانیا سرقت تلفن‌های همراه را کاهش می‌دهد

http://www.taliyanews.com/fa/images.jpgوزارت کشور بریتانیا قصد دارد با سرمایه‌گذاری 500 هزار پوندی و انجام تبلیغات گسترده، جلوی خرید تلفن‌های همراه سرقت‌شده توسط نوجوانان و جوانان این کشور را بگیرد. این تبلیغات که قرار است برای گروه سنی 16 تا 25 سال منتشر شود، با زبان نوشتاری، با استفاده از زبان اختصار و نوشتاری سعی می‌کند اپراتورها مجبور کند تا استفاده از تلفن‌های همراه سرقتی را ظرف 48 ساعت غیرممکن سازند. این تبلیغات در نشریاتی نظیر Heat and Nuts و سایت‌های پربیننده مثل eBay و Loot منتشر می‌شوند. بر اساس نتایج حاصل از بررسی‌های جدید جرم‌شناسی در بریتانیا، چهار درصد افراد خانه‌داری که صاحب تلفن‌همراه هستند بین سال‌های 6-2005 دست‌کم یک بار برای سرقت تلفن‌همراه مورد تهاجم قرار گرفته‌اند. این رقم برای سال قبل پنج درصد گزارش شده است. در حالی که بیشتر این سرقت‌ها مربوط به گوشی‌هایی می‌شود که جا گذاشته‌ شده‌اند، دیگر انواع سرقت‌های تلفن‌همراه در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است.

39 درصد آمریکایی‌ها برای کسب اخبار روزنامه می‌خوانند

http://64.40.99.49/ایسنا- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، هنوز هم برای روزنامه‌ها در عصر جدید اطلاعات جایگاهی وجود دارد اما مانند گذشته چندان گسترده نخواهد بود. بر اساس یک نظرسنجی جدید از هر 10 آمریکایی چهار نفر اظهار کرده‌اند که به طور معمول روزنامه می‌خوانند یعنی تنها 39 درصد به خواندن روزنامه اقدام می‌کنند. بر اساس این گزارش خواندن روزنامه‌های مهم کثیر‌الانتشار از میزان پایین شش درصد در انگلیس و ایتالیا، تا میزان بالای 13 درصد در اسپانیا و آلمان متغیر است و منبع اصلی مورد استفاده در هر یک از این کشورها شبکه‌های خبری تلویزیونی هستند. افراد مورد نظرسنجی اظهار کردند که اخبار آنلاین و سایت‌های خبری در عرض پنج سال منبع شماره‌ی یک اخبار در آمریکا،‌ فرانسه، ایتالیا و‌ اسپانیا خواهند بود و تنها در انگلیس و آلمان شبکه‌های خبری تلویزیونی همچنان منبع اصلی کسب اخبار باقی خواهند ماند. علت اصلی نخواندن روزنامه در میان افراد نظرسنجی شده نداشتن وقت و یا محدودیت خبرهای ارایه شده در آن است و بیشتر نظرسنجی شوندگان ایتالیایی، آمریکایی، فرانسوی و استرالیایی اظهار کرده‌اند که برای آن‌ها گرفتن اخبار از اینترنت راحت‌تر است.