ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

افزایش روزمره‌نویسی در وبلاگ‌ها تعداد مراجعان را کاهش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه: بسیاری از افرادی که تجربه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای ندارند، از طریق وبلاگ تلاش می‌کنند نظریات یا دیدگاه‌های خود را منتشر کنند.

محمدحسن اسدی طاری،‌ در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اساسا رشد وبلاگ‌نویسی در جامعه اگرچه ممکن است مرتبط با نظریات و مسائل شخصی و خاطرات روزانه وبلاگ نویسان باشد، اما زمانی که امکان انتشار برخی مطالب از طریق مجاری موجود مانند مطبوعات امکان‌پذیر نیست، به‌طور طبیعی وبلاگ فضای مناسبی برای نقل این مطالب می‌شود. کیفیت مطالب وبلاگ‌هایی که به سرعت به‌روز می شوند و سرعت انتشار اخبار و اطلاعات در آنها زیاد باشد، کاهش می‌یابد. بنابراین اگر وبلاگی در یک دوره‌ طولانی مدت به‌روز شود، نویسنده بیشتر می‌تواند در مورد آن تامل کند تا اینکه بخواهد هر روز پستی را در وبلاگش قرار دهد.

برخی پدیده‌ها، تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی همچون وبلاگ‌نویسی با موبایل یا توییتر قابلیت انتشار مطالب کمتری را دارند و در عین حال با سرعت بیشتری به ذهن می‌رسند و یا در حاشیه فعالیت‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاران هستند. این نرم‌افزارها معمولا در حوزه تخصصی نیز می‌توانند استفاده شوند و حتی اگر سرعت یا فاصله انتشار اطلاعات در آن‌ها زیاد باشد، بازهم دارای مطالب تخصصی یا حرفه‌ای‌تری نسبت به وبلاگ‌های سطحی، روزمره و سبک، هستند. این مطالب کوتاه در عین حال می‌توانند حاوی پیام‌های جدی و ازمحتوا و مغز مناسبی برخوردار باشند. این نرم‌افزارها و سیستم‌های وبلاگ‌نویسی هرچه گسترش می‌یابند، می‌توانند در سرعت انتشار اخبار در وبلاگ‌نویسی موثرتر باشند.

افزایش روزمره‌نویسی در وبلاگ‌ها ارزش اطلاعات و محتوای پیام و در نتیجه تعداد مراجعان را کاهش می‌دهد. از سویی دیگر سرعت‌های انتشار زیاد (فاصله کم در انتشاراطلاعات) ضرورتا نمی‌توانند اطلاعات مفیدی را برای انتشار تامین کنند. بنابراین بسیاری از وبلاگ‌هایی که در حاشیه اخبار و اطلاعات هستند باعث تغییر نگاه مخاطب به این فضا می‌شوند و در نتیجه محتوا و جایگاه و ارزش خود را از دست می‌دهند. رشد پدیده وبلاگ‌نویسی و محتوای آن شاخص‌های مختلفی دارد که رشد سواد آموزی در جامعه، افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جامعه و نهایتا افزایش کسانی که به طور روزمره از اینترنت استفاده می‌کنند و سواد رسانه‌ای از جمله این شاخص‌ها هستند.

لینک مطلب اصلی>>>

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد