ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

رسانه های نوین و چالشهای امنیت اجتماعی

http://t.assadi.googlepages.com/my-pic17.jpg

چکیده سخنرانی اینجانب در سمیناری با عنوان «ارتباطات نوین و امنیت اجتماعی» که روز سه شنبه ۲۷/۰۹/۱۳۸۶ در تالار دکتر شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از ساعت ۱۴ تا ۱۸۳۰ برگزار شد:

مفهوم "امنیت اجتماعی" افزایش ضریب ایمنی در حوزه ناسازگاری، پرخاشگری و انحرافات اجتماعی تبدیل به جرم شده است و حال آنکه مفهوم امنیت در جامعه با مضامین دیگری نیز همراه است که بحث و گفت و گو در باره آنها "سهل و ممتنع" است. سهل از آن جهت که بحث و برسی درباره کارکردها و ساختار مفهومی آن همگن شده و در نتیجه در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و ممتنع، زیرا مقوله آسیب شناسی آن مفاهیم بسیار پیچیده ای را در بر دارد ضرورت توجه به آن کمتر از ضرورت بررسی کارکردی آن نیست. مقاله حاضر این موضوع را در شرایطی مورد بحث و بررسی قرار داده که نگرش آسیب شناسی اجتماعی متاثر از رسانه های نوین ارتباطی در آن غالب است.

ارتباطات نوین و امنیت اجتماعی

سمینار«ارتباطات نوین و امنیت اجتماعی» دز روز سه شنبه ۲۷/۰۹/۱۳۸۶ در تالار دکتر شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از ساعت ۱۴ تا ۱۸۳۰ به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و با همکاری اداره کل مطالعات ناجا برگزار می شود.

ردیف

نام سخنران

موضوع

۱

باقر ساروخانی

امنیت اجتماعی-دیدگاهها و کاربرد آنها

۲

محمد حسین سروش

گویندگی و اجرا در هزاره سوم:چالشهای امنیت اجتماعی

۳

امیر نوری

رسانه ها٬ جوانان و امنیت کلامی

۴

حمید غیدی

روابط عمومی هوشمند و امنیت اطلاع رسانی

۵

بهرام بیات

رسانه ها و احساس امنیت اجتماعی

۶

داود صفایی

مطبوعات و خشونت

۷

امید علی مسعودی

تبلیغات روانی و ارتباطات نوین اجتماعی

۸

محمد حسن اسدی طاری

رسانه های نوین و چالشهای امنیت اجتماعی

۹

هیئت رئیسه

جمع بندی و پیشنهادات

گشودن قفل iPhone در آلمان توسط T-Mobile

http://www.itna.ir/archives/images/iphon-t-mobile.jpg

شبکه های خبری اعلام کرده اند تلاشهای فراوان و قانونی صورت گرفته از سوی Vodafone موجب گردید تا T-Mobile ناچار شود نسخه‌ای قفل نشده از گوشی جدید اپل یعنی iPhone را در آلمان ارائه دهد و این شرکت روز چهارشنبه به طور رسمی اعلام کند که همزمان با جدال حقوقی که با شرکت رقیب یعنی Vodafone انجام می‌دهد، نسخه‌ای قفل نشده از گوشی محبوب اپل iPhone را در آلمان بفروش خواهد رساند. این تصمیم دو روز پس از حکمی که دادگاه در پاسخ به شکایت Vodafone صادر کرد اتخاذ گردید. طبق این حکم T-Mobile موظف شد گوشی‌های iPhone را به صورت قفل نشده عرضه کرده و در غیر این صورت کلیه محصولات را از بازار جمع‌آوری نماید. نسخه‌های قفل نشده iPhone می‌توانند با سیم‌کارت هر اپراتوری کار کرده و در همان حال از سرویس‌های اپراتورهای ثالث نیز استفاده نمایند. سیاست‌های اپل برای انعقاد قرارداد با تنها یک اپراتور موجب گردیده تا بسیاری از علاقه‌مندان iPhone از این وضعیت ناراحت باشند. قیمت این گوشی تقریباً بالا بوده و قراردادهای طولانی 18 تا 24 ماهه نیز این بهانه را برای هکرها فراهم می‌کند تا راهی برای نفوذ به نرم‌افزار گوشی بیابند تا بتوانند از سرویس‌های اپراتورهای دیگر استفاده کنند.

گشودن قفل این گوشی در آلمان موجب شد که خریداران گوشی به سرعت به مراکز فروش مراجعه کرده و تقاضا برای آن به سرعت افزایش یابد. iPhone یکی از معروفترین و محبوترین گوشیها در حال حاضر است که در حال حاضر در کشورمان طرفداران زیادی دارد. ولی امکانات ارتباطی موجود در کشور هنوز امکان بهره برداری کامل از این گوشی را فراهم نکرده است و از سوی دیگر قیمت عرضه گوشی مزبور از سطح بالایی برخوردار است.

عجیب ترین ساعت در جهان

اگر برایتان جالب است تا بدانید که در هر ثانیه، هر روز، هر هفته، هر ماه یا هر سال چند نفر در جهان متولد می شوند، مبتلا به سرطان یا ایدز می شوند یا اگر مایلید تا میزان تولید Co۲ و زباله های هسته ای را در پارامترهای مختلف زمانی بدانید برایتان بسیار جالب و شاید ترسناک خواهد بود تا به عجیبترین ساعت دنیا نگاهی بیاندازید. افزایش دمای زمین در هر ثانیه در حال افزایش است و میزان نفت و روغن هم در حال کاهش.از زمانی که شروع به نوشتن این مطلب کرده ام تا کنون حدود ۱۶۰۰ نفر در جهان متولد شده اند و حدود ۳۰۰ درخت در جهان قطع شده است و ۱۳۰ نفر هم مبتلا به ایدز شده اند.از مبتلایان به سرطان چیزی نمی گویم که رقم وحشتناکیست.

لزوم توجه به نیازهای منطقه ای در تبلیغات شهر تهران

تهران - خبرگزاری ایسکانیوز: یک کارشناس رشته ارتباطات گفت: شهرداری تهران به عنوان ناظر و سازمان زیباسازی به عنوان متولی در امر تبلیغات شهری، تنها به فکر سود اقتصادی نباشند بلکه نیازهای منطقه ای سطح شهر را بررسی و نگاه جامعه شناختی و مخاطب سنجی داشته باشند. محمد حسن اسدی طاری، کارشناس ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" اظهار داشت: تبلیغات شهری یکی از شاخصه های توسعه در شهرهای گوناگون است که طی سال های گذشته گسترش زیادی یافته است.
وی افزود: تبلیغات در گذشته محدود به تبلیغات رادیو و تلویزیون بوده که در حال حاضر با رشد صنعت و تکنولوژی، نمودهای زیادی در شهرهای گوناگون داشته است. وی همچنین با بیان اینکه ارایه یک تعریف روشن از تبلیغات سطح شهر به جامعه شناسی تبلیغات برمی گردد اعلام داشت: عمده تبلیغاتی که در سطح شهر تهران به چشم می آید، تبلیغات بازرگانی بوده و در مواردی نیز به تبلیغات کاندیداهای انتخابات در سطح شهر اختصاص یافته است.
به گفته وی ، در تمامی تبلیغات باید اصل صداقت رعایت شود و توجه واحد به جلب توجه مشتری مدنظر نباشد چرا که اغلب تبلیغات شهری به کالاهایی اختصاص یافته که فاقد استانداردهای لازم بوده اند اما در تبلیغ از واژه هایی مبنی بر استاندارد بودن آن کالا استفاده می شود.
اسدی طاری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: به دلیل پراکندگی و گستردگی تبلیغات شهری، نظارت ویژه ای بر این تبلیغات همچون تبلیغات رسانه ای می طلبد.
وی تبلیغات شهری را توام با ویژگی هایی همچون بزرگ بودن تصاویر و در معرض تماشای عموم بودن دانست و اظهار داشت: این امتیاز ها نباید سبب شود که تنها منافع مادی آگهی دهندگان مورد توجه قرار گیرد بلکه وظایفی همچون اطلاع رسانی، آموزش، صحت گفتار و ... را مدنظر قرار دهند.
این کارشناس رشته ارتباطات به ایسکانیوز گفت: در شهر تهران از نظر اقتصادی و جغرافیایی تقسیم بندی هایی وجود دارد و میزان رفاه اقتصادی در شمال و جنوب شهر نیز متفاوت است.
وی افزود: تبلیغات در جنوب شهر از نظر قیمت و خدمات نیز متفاوت است که لازم است تا اصل اطلاع رسانی دقیق برای افراد بی بضاعت نیز مد نظر قرار گیرد چرا که آنها ممکن است تحت تاثیر هر نوع تبلیغاتی قرار گرفته اما قدرت بهره برداری کافی از این تبلیغات را نداشته باشند.
وی ضمن اظهار تاسف از روند تبلیغات فعلی شهر تهران اعلام داشت: تبلیغات شهری باید متناسب با ساختار منطقه ای موجود در شهر اعمال و بر اساس جامعه شناسی شهری، تفاوت های منطقه ای در تبلیغات را مد نظر قرار دهد.
وی با بیان اینکه تبلیغ موفق تنها کار گرافیکی جذاب نیست ، خاطرنشان کرد: تبلیغات موفق تبلیغی است که بر اساس اطلاع رسانی دقیق، اطلاعات جامع و مورد نیاز مصرف کننده را دارا باشد و ضمن ساده و جذاب بودن، امکان برقراری تعامل با مخاطب را به وجود آورد.
این کارشناس ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه، ساختار اقتصادی جامعه را وابسته به این تبلیغات دانست و گفت: افزایش کمی تبلیغات شهری، نمودی از قرار گرفتن جامعه در مسیر توسعه است پس ضروری است تا این تبلیغات از نظر کیفی نیز رشد کرده و ضمن اعمال نظارت دقیق و جدی، سازمان یافته تر باشد.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات شهری منفعتی برای سیستم اقتصادی جامعه خواهد داشت افزود: سود حاصل از این تبلیغات نصیب شهرداری و دولت می شود که برای خدمات عمومی مردم صرف می شود پس لازم است تا انگیزه سود اقتصادی در این میان نادیده گرفته شود.
این استاد ارتباطات در خصوص عدم وجود معیار مشخصی در تابلوهای تبلیغات شهر تهران تاکید کرد: سازمان زیباسازی به عنوان متولی، آیین نامه های خود را متناسب با استانداردهای منطقه تعریف و تجدید نظر کند.
به گفته وی، سازمان زیباسازی مطالعه ای بر روی روان شناسی و جامعه شناسی مخاطب داشته باشد تا بر اساس این نیاز سنجی و مخاطب شناسی، وجدان جمعی را در ارتباط با تبلیغات به آرامش رسانده و ضریب درک و مشارکت مخاطب در تبلیغات را افزایش دهد.

لینک اصلی مطلب