ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

سرانه‌ IT در ایران بسیار ناچیز است

سرانه‌ فناوری اطلاعات در کشورهای پیشرفته مانند سوئیس و انگلستان برای هر نفر در حدود دوassaditari.blogfa.com هزار دلار و در برخی کشورها نیز بیشتر است. اما در کشور ما این میزان در حدود یک و نیم تا دو دلار است؛ بنابراین با وجود این میزان سرانه و اهمیت و جایگاه مهم این حوزه باید در این زمینه راهکاری اندیشید.

http://ictnews.ir/new/templates/khabarx4.6/images/continue.gif

 

پایان کار جشنواره و نمایشگاه مطبوعات

نمایشگاه مطبوعات و اختتامیه جشنواره که امسال جدای از نمایشگاه کتاب برگزار شده بود٬ لحظاتی پیش به کار خود پایان داد. این جشنواره مانند سالهای گذشته با داوری و تقدیر برترینها کار خود را پایان داده است: داوران از آثاری که به جشنواره ارسال شد، برای 21 کمیته تخصصی و هشت گروه ویژه نفرات اول تا سوم هر گروه را برای مباحث تخصصی مانند مصاحبه، گزارش و ... انتخاب کردند. جایزه نفرات اول جشنواره دریافت تندیس جشنواره لوح تقدیر، کمک هزینه‌ی سفر حج به مبلغ 800 هزار تومان، نفرات دوم لوح تقدیر و 500 هزار تومان کمک هزینه‌ی سفر عتبات عالیات و نفرات سوم لوح تقدیر به اضافه 300 هزار تومان کمک هزینه‌ی سفر مشهد مقدس بوده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره‌ی امسال برای اولین بار از 108 نمایندگی رسانه‌های مقیم ایران دعوت کرد تا آثاری را که درباره‌ی ایران منتشر کرده‌اند، ارسال کنند که از بین 64 اثر ارسال شده، سه اثر برگزیده انتخاب شد.

جشنواره چهاردهم و اصحاب مطبوعات

از دیروزچهارشنبه شانزدهم آبانماه نمایشگاه و جشنواره مطبوعات در محل کانون پرورش فکریhttp://64.40.99.49/Multimedia/pics/1386/8/Photo/1760.jpg کودکان و نوجوانان تهران در خیابان حجاب آغاز شده و تا روز سه شنبه بیست و دوم آبانماه نیز برپاست. اصحاب مطبوعات و اهالی خبرگزاریها و سایتهای خبری داخلی دور هم جمع شدند و نمایشگاه خاطره انگیزی را برپا کرده اند. البته امروز دومین روز برپایی نمایشگاه است ولی نمیدانم چرا با اینکه بعدازظهر و عصر پنجشنبه که معمولا خیلی افراد وقت کافی برای حضور در چنین گردهماییهایی داشتند ولی به نظرم بازدیدکنندگان زیادی نداشت. البته انتظار می رود فردا (جمعه) مراجعه کنندگان بیشتری داشته باشد.

به هر حال به یاد اولین دوره برگزاری نمایشگاه مطبوعات افتادم که تقریبا همه مسئولیتهاش بر عهده من  و چند نفر از دوستانم در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه های اون زمان بود و یادش به خیر خیلی برای برپاییش زحمت کشیدیم. به خصوص برای نشستهای تخصصی اش خیلی وقت صرف شد. در آن موقع نمایشگاه و جشنواره مطبوعات مستقل از نمایشگاه کتاب و در محل نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد . تا اینکه امسال هم نمایشگاه مطبوعات بعد از مدتها مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شده که معایب و محاسنی دارد و من امیدوارم محاسن آن بیشتر از معایبش باشد. به عبارت دیگر ملاحظات مختلفی در این زمینه به چشم می خورد که باید همه آن ملاحظات را یک جا  و در یک مجموعه مطالعه و بررسی کرد. اینکه نمایشگاه و جشنواره  با یک هویت مستقل و مجزای از نمایشگاه کتاب برگزار شود درواقع اتفاقی است که برای مخاطبان واقعی مطبوعات از یک طرف و برای دست اندرکاران آن از سوی دیگر فرصت مغتنمی را ایجاد می کند تا در یک زمان مشخص و با فرصت کافی بازدیدکنندگان به دیدار از نمایشگاه بپردازند و مسئولین غرفه ها نیز با آرامش بیشتری پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند. اما همراهی آن با نمایشگاه کتاب این شانس را هم برای مردم و هم برای اصحاب مطبوعات بیشتر می کند تا گروههای بیشتری امکان حضور در نمایشگاه مطبوعات را داشته باشند و همه اهل علم و دانش و مطالعه با مطبوعات و مجموعه های اطلاع رسانی داخلی بیشتر آشنا شوند. در مورد محل کنونی برگزاری این نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران به نظر می آید فضای مناسبی برای ارتباط ارگانیک میان تمام نشریات شرکت کننده فراهم نمی شود. در حالی که در محل نمایشگاه بین المللی تهران فضاهای بسیار بزرگ موجود این امکان را فراهم میاورد تا حتی شکل غرفه ها و فضای قرارگرفتن آنها یا فضای نمایشگاهی برای چنین رویداد مهمی ایده آل تر باشد. البته امروزه رفت و آمد برای محل کنونی نمایشگاه مطبوعات (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران) راحت تر است که خود موضوع مهمی است.

پلیس آگاهی گشت اینترنتی راه اندازی کرد

خبرگزاری وب سایت های ایران Webna.ir

رییس پلیس جرایم اینترنتی اداره آگاهی نیروی انتظامی به شهروندان درباره کلاهبرداری‌های مختلف از طریق اینترنت و پست الکترونیک هشدار داد. سرهنگ " مهرداد امیدی " رییس پلیس جرایم اینترنتی اداره آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روزسه‌شنبه چگونگی این کلاهبرداری‌ها را برای آشنایی شهروندان تشریح کرد. در این گفت و گو رییس پلیس جرایم اینترنتی اداره آگاهی نیروی انتظامی ایمیل‌های دریافتی در محیط خصوصی افراد را به دودسته پیام‌های شغلی و آشنا و پیام‌های غیر شغلی و خارج از حیطه کاری و بدون اختیار که‌از منابع ناشناس دریافت می‌شود، تقسیم کرد. وی، پیام‌های ناشناس و غیرکاری را به سه دسته تبلیغاتی، هرز نامه، ویروسها و پیام‌هایی که با زمینه کلاهبرداری طراحی شده‌اند، تقسیم کرد.

http://ictnews.ir/new/templates/khabarx4.6/images/continue.gif

 

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس ایران

بالاخره طی یک دستورالعملی استفاده از تلفن همراه «موبایل»! در مدارس ممنوع شده و ظاهرا آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده که باید در محیط مدرسه محدودیت آن اعمال شود. استفاده از تلفن همراه چه در مدرسه و یا در دانشگاه و هرجای دیگر اگر به صورت کاملا صحیح و اصولی باشد ایرادی ندارد و چه بسا ضریب امنیت اجتماعی را نیز افزایش دهد ولی متاسفانه حتی در دانشگاه نیز به درستی از آن استفاده نمی شود چه رسد به مدارس.

خبر زیر نیز بیانگر این نکته است که باید خیلی پیش از اینها این تصمیم گرفته می شد. توجه شما را به این مطلب جلب می کنم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان نباید در مدرسه از تلفن همراه استفاده کنند و در صورت همراه داشتن باید به مدیر مدرسه تحویل دهند. بهرام محمدیان در گفت‌وگو با فارس افزود: در آئین‌نامه اجرایی مدارس نیز آمده است، استفاده از هر وسیله‌ای که باعث اختلال در امر آموزش شود در مدارس ممنوع است. وی اضافه کرد: استفاده از اسباب بازی‌های خاص، قلم و کاغذ و وسایل فانتزی از جمله وسایلی است که همراه داشتن آن توسط دانش‌آموزان در مدارس ممنوع است. محمدیان اظهار داشت: استفاده از MP3 و MP4 در مدارس در صورتی که برای استفاده آموزشی باشد، مانعی ندارد که این موضوع به تشخیص معلم و مدیر مدرسه بستگی دارد. وی ادامه داد: آئین‌نامه جدید اجرایی مدارس هم اکنون در کمیسیون اساسنامه و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است.

رشد مخاطبان دیجیتالی بی بی سی!

ی بی سی با انتشار آماری اعلام کرده است که آمار شنوندگان دیجیتالی این رادیو در انگلیس بیش از هشت و نیم میلیون نفر بوده است. که هفت و نیم در صد جمعیت انگلیس را شامل می شود. به استناد همین آمار یکی از مدیران بی بی سی گفته است حضور شنوندگان دیجیتالی با پیامد تغییر «DAB» به سیستم «broadcasting» مواجه بوده که بیانگر رشد میزان اعتماد مخاطبان به این رادیو است. در مقابل شنوندگان بی بی سی آنالوگ در بریتانیا در همین مدت با کاهش مواجه بوده است و به نزدیک ۳۳ میلیون نفر رسیده است.

روز سازمان ملل متحد

۲۴ اکتبر سال ۱۹۴۵ روزیست که هسته نهاد بین المللی شکل گرفت که امروزه تمام کشورهای مستقل جهان در آن عضویت دارند. با وجود شکل گیری این نهاد بین المللی در آن سال پس از گذشت ۳ سال یعنی در اکتبر ۱۹۴۸ این روز به عنوان روز سازمان ملل متحد شناسایی و به رسمیت شناخته شد.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Unpicture.jpg

بعدها در سال ۱۹۷۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد از کشورهای عضو خواست تا با تعطیل اعلام کردن روز ۲۴ اکتبر در تقویم رسمی خود این روز را گرامی دارند. همه ساله در مقر سازمان ملل در نیویورک و همچنین در مقر اروپایی این سازمان و حتی بعضی از کشورهای عضو این روز گرامی داشته شده و جشنهایی برگزار می شود.