ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

سرانه مطبو عات زرد در ایران از دیگر نشریات بالاتر است

آمار دقیقی از تعداد نشریات معروف به نشریات زرد در ایران وجود ندارد. اما می توان گفت،سرانه مطبو عات زرد ازنشریات تخصصی و علمی بالاتر است.

محمد حسن اسدی طاری،استاد رشته ارتبا طات به ایلنا گفت:عناوین چنین نشریاتی در کشور ما بیشتر در حوزه های ورزشی، فرهنگی واجتماعی_خانوادگی است. مخا طبان آنها نیز از قبیل زنان خانه دار و نو جوانان، افرادی هستند که از نشریات تخصصی و صنفی بهره بر داری نمی کنند.
وی افزود: در ایران به علت ماهیت تخصصی اقتصاد و سیاست، نشریات زرد به آنها کمتر می پردازند. فعالیت آنها نیز دراین دو حوزه در حد انعکاس اخباراست.
این استاد ارتباطات با بیان این که یکی از ویژگی های نشریات زرد در کشور های دیگر پرداختن به خصوصی ترین زوایای زندگی افراد معروف در جامعه است،ادامه داد: در کشور ما به دلیل منع قا نونی(پرداختن به زندگی خصوصی افراد منجر به حتک حرمت آنها می شود)همچنین بقای خود شان به این مسئله نمی پر دازند. در ایران پرداختن به زندگی افراد معروف در حد مصاحبه و بیان بیوگرافی از آنها است، به نحوی که سبب جذب مخاطب شود.
وی با بیان این که زمینه ترویج شایعه در این نشریات در هر زمینه ای بیشتر از دیگر نشریات است، تصریح کرد: اصولا نشریات زرد از این جهت معروف می شوند که برخی از مطالب آنها با شایعه سرو کار دارند و یا کمتر واقعی هستند. همچنین بر خی از مطا لب آنها ممکن است منجر به ایجاد شایعه شوند ویا خود شان شایعه با شند.
اسدی طاری در خصوص ضرورت وجود نشریات زرد،گفت: اساسا چنانچه تعداد مخا طبان را در نظر بگیریم ،وجود چنین نشریاتی هیچ ضرری روی جا معه نمی تواند داشته باشند. البته چنین نشریاتی فقط فکر فروش بیشتر هستند. بنا بر این طراحی نشریه حالتی دارد که مخاطب به طرف آن جذب شود،بدون اینکه محتوا اطلا عاتی به آنها بر ساند.
وی افزود:چنین نشریاتی چنا نچه عینی و واقع گرایا نه عمل کنند و در پی بر جسته سازی نباشند،می توانند رسالت مطبو عاتی خود را بهتر انجام دهند. روزنامه نگاران نیز با رعایت اصول اخلاقی وحر فه ای می توانند از راه درست به با لا بردن تیراژ نشریه کمک کنند.
این استاد ارتباطات با مقایسه چنین نشریاتی در ایران و کشورهای دیگرتصریح کرد: تیرا ژ چنین نشریاتی غالبا به علت تخصص نبودن با لاست. اما تیراژ چنین نشریاتی در ایران نسبت به دیگر کشور ها پایین است، ولی نسبت به نشریات تخصصی وعلمی با لاست. حجم و شکل آنها نیز متفاوت است.
وی در خصوص تاثیر چنین نشریاتی روی مخاطب ،گفت:نشریات زرد به دلیل بیان مسایل عمومی تاثیر لحظه ای و نا پایدار روی مخاطب می گذاردو به صورت بلند مدت تداوم ندارد.

منبع:>>>

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد