ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

جزیی‌تر شدن قوانین، رعایت حقوق مخاطبان را عملی‌تر می‌کند

عضو هیات علمی‌ دانشگاه:

رسانه‌های کشور از قوانین مشخص و مجزا برخوردار نیستند
جزیی‌تر شدن قوانین، رعایت حقوق مخاطبان را عملی‌تر می‌کند

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: رسانه

نبود قانون مدون، جزیی و کاربردی برای تمامی ‌رسانه‌ها، توجه نکردن به تحلیل محتوای آن‌ها و نبود بررسی‌ و پیگیری‌های دوره‌ای درباره‌ی عملکردشان باعث شده است که نظارت جامعی بر رسانه‌های داخلی وجود نداشته باشد و در نتیجه حقوق مخاطب از سوی آن‌ها به طور جدی، مورد توجه قرار نگیرد.

محمدحسن اسدی طاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب و با تاکید بر این که نبود قانون مدون به سردرگمی‌ مخاطب در پیگیری حقوقش منجر شده است و مخاطبان رسانه، نقش مهمی ‌در رشد آن‌ها و بهره‌برداری از مطالب آن دارند، ‌اظهار کرد: حقوق مخاطب بخشی از قوانین و مقرراتی است که برای حفظ ارزش‌های مخاطب و دسترسی به نیازهای اطلاع‌رسانی‌اش، باید رعایت شود که این امر نیز، مستلزم وجود قوانین شفاف و مجزا برای هر یک از رسانه‌ها و مخاطبانشان است.

وی افزود: حقوق در حوزه ارتباط جمعی، مجموعه‌ای از قوانین، ‌مقررات و دستورالعمل‌ها برای رسانه است که وظیفه‌اش تنظیم روابط رسانه با مخاطب، رسانه با دولت و سازمان‌های بین‌المللی و هم چنین خود رسانه با هم است.

او ادامه داد: بخشی از این حقوق که در حوزه بین‌المللی قرار می‌گیرد،‌ بین همه‌ کشورها یکسان است؛ اما بخش‌هایی که در چارچوب داخلی کشورها قرار می‌گیرد، متناسب با ساختار هر کشور و حقوق عمومی‌ آن تعریف می‌شود که این حقوق عمومی، ‌در نهایت به تعیین حقوق طبیعی و هم چنین نیازهای هر شهروند از رسانه، منجر خواهد شد.

این عضو هیات علمی ‌دانشگاه با بیان این که تنها مطبوعات، در کشور دارای قانون مدون و مصوب هستند و سایر رسانه‌های داخلی بر اساس مقررات و دستورالعمل‌ها اداره می‌شوند،‌ تصریح کرد: حقوق هر رسانه‌ای از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش اول مشخص کننده‌ی حدود فعالیت رسانه است که در ایران شرط اصلی آن، مغایر نبودن با مبانی اسلام و حقوق عمومی ‌کشور است. و بخش دوم هم به تعریف و عملکرد مجزای هر رسانه مربوط است که در این بخش، به جز مطبوعات، سایر رسانه‌های کشور از قوانین مشخص و مجزا برخوردار نیستند.

وی همچنین درباره‌ رعایت حقوق مخاطبان از سوی رسانه‌های داخلی، گفت: رسانه‌های کشور معمولا به دلیل این که از سرعت کافی در انتشار اخبار برخوردار نیستند، گاهی از ارایه‌ اطلاعات صحیح و واقعی به مخاطب امتناع می‌کنند و‌ او را به پیگیری اخبار از طریق رسانه‌های بیگانه مجبور می‌کند که این به معنای تعدی به حقوق مخاطبان رسانه‌هاست.

این روزنامه‌نگار، نیازسنجی مخاطبان را نوعی حق توافقی، برای آن‌ها دانست و افزود: نیازسنجی برای آگاهی از نظرات مخاطبان و رفع نیازها و دغدغه‌های اطلاع‌رسانی‌شان، امری ضروری است که متاسفانه از سوی رسانه‌های ما توجهی به آن نمی‌شود.

اسدی در پایان تدوین قوانین جزیی و کاربردی برای تمامی ‌رسانه‌های داخلی را ضروری دانست و تاکید کرد: علاوه بر خود رسانه‌ها،‌ دستگاه‌های قانون‌گذاری هم باید برای تدوین قوانین جزیی و کاربردی برای رسانه‌ها وارد عمل شوند و از طریق کمیسیون‌های تخصی مجلس شورای اسلامی‌ بر اجرای دقیق آن‌ها نظارت داشته باشند؛ شاید با این رویکرد، حقوق مخاطبان رسانه‌ها بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد

خبرنگاری رکن اصلی اطلاع رسانی است

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسکانیوزخبرنگاری وظیفه نیست بلکه رکن اساسی در اطلاع رسانی است.

 

محمد حسن اسدی طاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی فرهنگی ایسکانیوز، با بیان این مطلب افزود: به این علت روزی را به روز خبرنگار اختصاص داده اند که با توجه به مسوولیت خبرنگاران مبنی بر پوشش خبری مناسب همراه با صحت مطالب خبرنگاران می توانند تعهد خود را نسبت به جامعه ادا کنند. اسدی وظیفه خبرنگار را تحلیل وقایع روز جامعه دانست و گفت: خبرنگار باید بدون سوگیری و بدون تحریف، واقعیت ها را عنوان کند. این استاد دانشگاه افزود: خبرنگار عاشق کار و حرفه خود است و ضعیت مالی برای او اهمیت ندارد بلکه تنها به کار خود عشق می ورزد. وی با بیان اینکه بیمه و ارائه تسهیلات به خبرنگار وظیفه دولت است، تصریح کرد: کار خبرنگار رودر رو با چالش و محدودیت است و قانون باید از آن ها حمایت کند.