ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 |
نشریات عامهپسند با جذب مخاطب از هر طیف و گروه سنی، ضریب نفوذ نشریات در جوامع را نیز بالا میبرند، ضمن این که آنها از مطالب جنجالی و غیرواقعی دوری کرده و از آنها به عنوان ابزاری برای جذب مخاطب استفاده نمیکنند.
محمدحسن اسدی طاری با بیان این مطلب و با تاکید بر این که نشریات عامهپسند نگاهی سطحیتر و معمولی به وقایع دارند، اظهار کرد: این دسته از مطبوعات با ارایه اطلاعات عمومی و پرداخت سطحی به مسایل و رویدادها، نگارش عمومی و ساده و نیز استفاده از زبانی روان و قابل فهم برای همه مخاطبان فراوانی را جذب کردهاند. وی نشریات عامهپسند و زرد را متفاوت از یکدیگر دانست و درباره نحوه جذب مخاطب در نشریات زرد افزود: نشریات زرد و جنجالی با استفاده از تیترهای درشت، رنگآمیزی متنوع و شلوغ کردن صفحه اول، سعی میکنند مخاطبان را به سمت نشریهی خود جذب کنند. او با اشاره به این که مطالب موجود در نشریات عامهپسند بیشتر در حوزهی اطلاع رسانی بوده و کمتر به انتقاد توجه دارد، ادامه داد: نشریات عامهپسند مخاطبانی از گروههای مختلف سنی، شغلی و حرفهای دارند که از مخاطبان حرفه ای مطبوعات دیگر محسوب نمیشوند، ضمن این که تیراژ این دسته از نشریات نیز که گاهی از تعداد برخی مطبوعات دیگر نیز بیشتر است، با توجه به نوع مخاطب و محتوای آنها تعیین میشود. این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: نشریات عامهپسند از مطالب جنجالی و غیرواقعی دوری کرده و از آنها به عنوان ابزاری برای جذب مخاطب استفاده نمیکنند؛ بلکه سعی دارند با اطلاعرسانی مناسب در حوزههای عمومی نیاز مخاطب خاص خود را برطرف کنند. او وجود نشریات عامهپسند را در هر جامعهای به دلیل تنوع مطالب و فراوانی مخاطبانشان ضروری عنوان و خاطر نشان کرد: وجود نشریات عامهپسند علاوه بر افزایش تنوع و تعدد که از شاخصهای دموکراسی در جوامع محسوب میشود، با پرداختن به حوزههای خانوادگی، اجتماعی، حوادث (از جنبهی رویدادی)، زندگی خصوصی هنرپیشهها و غیره سعی میکنند اطلاعرسانی مناسب و به دور از چالش و انحرافی داشته باشند. به گفته وی نشریات عامهپسند با جذب مخاطب از هر طیف و گروه سنی، ضریب نفوذ نشریات در جوامع را نیز بالا میبرند، البته مخاطبان اصلی آنها را افرادی تشکیل میدهند که به جنبهی سرگرمکنندهی مطبوعات توجه بیشتری دارند. او همچنین وضعیت کنونی روزنامهنگاری عامهپسند کشور را از لحاظ کیفی و کمی خوب ارزیابی و تصریح کرد: نشریات عامهپسند در مسیر افزایش مخاطب حرکت کرده و سعی میکنند نیازهای آنی او را در بخشهایی مانند برنامههای تلویزیونی و یا ورزشی در حال پخش، پاسخگو باشند؛ بنابراین در چنین نشریاتی از مطالب تحقیقی و تخصصی خبری نیست.
منبع:>>>