ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

رسانه ها و انتخابات

عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت و گو با پایگاه خبری مردمی نیوز می گوید: وسایل ارتباط جمعی باید در ایام انتخابات به معرفی عملکرد کاندیداها پرداخته و نقش نظارتی و اطلاع رسانی ایفا کنند.

از مهمترین نقش رسانه ها می توان به نقش نظارتی و هدایتی آنها اشاره کرد که تاثیر به سزائی در شکل گیری افکار عمومی دارد. اسدی طاری استاد دانشگاه نقش هدایتی و اطلاع رسانی رسانه ها را منوط به میزان نفوذ رسانه مورد نظر در افکار عمومی و شکل دهی عقاید مردم می داند. وی همچنین با اشاره به تفاوت جایگاه رسانه ها در کشورهای در حال توسعه و کشورهای غربی می گوید: در کشورهای غربی، رسانه ها به جناح ها و احزاب مختلف تعلق دارند و با ایجاد نیاز در مردم، شرایط، خواستها و جایگاه خود را تثبیت می کنند. او تصریح می کند: در الگوی غربی معمولا رسانه ها در ایام انتخابات صرفا نقش تبلیغاتچی بازی می کنند و به تبلیغ کاندیدای مورد نظر خود می پردازند؛ آنها فقط به کسب درآمد و حفظ موقعیت خود می اندیشند. اما اغلب رسانه های ما رفتار انتقادی دارند و به انتقاد از عملکرد جناحهای سیاسی مقابل خود می پردازند. این محقق و مدرس حوزه ارتباطات اجتماعی با تاکید بر نقش نظارتی رسانه ها تاکید دارد که مطبوعات و صداوسیما باید قضاوت درباره کاندیداها را به عهده مردم بگذارند. اسدی همچنین نقش رادیو و تلویزیون را در تشویق مردم برای مشارکت بیشتر در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری بسیار موثر می داند.

نگرش خبرنگاران حوزه‌های علمی و استانداردهای این حوزه

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: رسانه

اطلاعات موجود در بخش‌های علمی رسانه‌ها با تغییر بینش مخاطبان، آن‌ها را به پیگیری این اخبار در رسانه‌ها و نشریات تخصصی ترغیب می‌کند، ضمن این که خبرگزاری‌ها در مقایسه با سایر رسانه‌ها، برای ارایه‌ اخبار عموما ارتباط بهتری با مراکز علمی دارند.

اسدی طاری با تاکید بر این که توانایی روزنامه‌نگار در پرداختن به مباحث علمی در کنار مهارت او در مسائل عمومی روزنامه‌نگاری، نقش مهمی در شکل‌گیری ظاهری و محتوایی بخش‌های علمی در رسانه‌ها دارد، اظهار کرد: روزنامه‌نگاری علمی با نگاه صرف خبری و اطلاع‌رسانی، به بخش‌های علمی تفاوت عمده‌ای دارد. وی افزود: نگرش خبرنگار در حوزه‌های علمی باید منطبق بر استانداردهای این حوزه باشد تا بتواند ضعف‌ها و چالش‌های موجود در آن را بیابد، در صورتی که این نگاه در رسانه‌های داخلی وجود نداشته و ارتباط آن‌ها با مراکز علمی نیز بسیار محدود است. او با اشاره به این که ارتباط با مراکز علمی به استانداردهای خاصی نیاز دارد که این استانداردها از سرعت انتشار خبر تا حدودی می‌کاهد، ادامه داد: در حال حاضر ارتباط رسانه‌ها با مراکز علمی فقط در حد انتشار خبر مانند برگزاری سمینارها، نتایج تحقیقات یا ارائه مقالات است که این ارتباط محدود به هیچ وجه کافی به نظر نمی‌رسد. این مدرس ارتباطات با بیان این که خبرگزاری‌ها عموما در زمینه‌ ارتباط با مراکز علمی موفق‌تر و موثر‌تر از روزنامه‌ها عمل می‌کنند، تصریح کرد: هرچند اطلاعات موجود در بخش‌های علمی رسانه‌ها، در حدی نیست که دانش مخاطبان را در این زمینه ارتقا دهد، اما مطمئنا درافزایش بینش علمی آنها نقش به‌سزایی دارد. وی اضافه کرد: ورود به مسائل تخصصی علمی در حوزه فعالیت رسانه‌های عمومی نیست بلکه آن‌ها وظیفه دارند که با انتشار اخبار این حوزه، تنها به تغییر نگرش و بینش در مخاطبان کمک کنند که این تغییر نگرش نیز در نهایت به ارتقای دانش علمی علاقمندان مختلف به مباحث علمی منجر می‌شود. وی یادآور شد: وجود صفحات تحلیلی - پژوهشی در کنار خبررسانی علمی، به رسانه‌ها کمک می‌کند که اخبار را با عمق و جزئیات بیش‌تری در اختیار مخاطبان قرار دهد، به‌ویژه زمانی که این تحلیل‌های علمی در کنار مطالب ترجمه‌ استفاده می‌شوند. او پاسخ به گرایش‌های متفاوت مخاطبان مختلف و متنوع را از جمله وظایف رسانه‌های عمومی دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل توجه کم‌تر رسانه‌های عمومی به مباحث تخصصی علمی همین پاسخ‌گویی به گرایش‌های متفاوت است و به همین دلیل باید پرداخت تخصصی به این مباحث علمی را به رسانه‌های تخصصی سپرد.

لینک اصلی

امنیت اجتماعی، دیدگاهها و کاربردهای آن

چکیده سخنرانی استاد دکتر باقر ساروخانی در سمیناری با عنوان «ارتباطات نوین و امنیت اجتماعی» که روز سه شنبه ۲۷/۰۹/۱۳۸۶ در تالار دکتر شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران از ساعت ۱۴ تا ۱۸۳۰ برگزار شد که عینا و بدون هیچ تغییراتی تقدیم می شود:

http://www.reporter.ir/archives/sarokhani.JPG

امنیت اجتماعی در زمره مقولاتی است که در عرف جامعه شناسی در ایران کمتر به طور علمی به آن نگریسته شده است، تحرک شدید جغرافیایی و به نوعی حرکت مداوم انسانها در سطح جغرافیا، فرهنگ و جامعه چالشهای نوین در راه امنیت فراهم آورده است. از طرفی شهرنشینی و پیدایش توده های عظیم انسانی ارتباطات سنتی گمنشافتی، احساس امنیت را کاهش داده و موجب شده تا انسانها تحت تاثیر اثر هاله به ارتباطات اجتماعی که نتایج آن نامطلوب است، دست یازند.در این مسیر بزهکاران و منحرفان از چنین وضعیتی حداکثر انتفاع را احراز می کنند و رسانه ها بر این بیم و هراس اجتماعی آن صحه می گذارند. رسانه ها در این فضا حادثه های کوچک را طنین افکن و عامه پذیر ساخته و احساس امنیت را متاثر می نمایند. نویسنده بر این باور است که امنیت و ریشه های آن مفهوم و نظریه های بنیادی اش از اهمیت ویژه ای برخوردارند، چنان که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: دو نعمت ناشناخته اند، یکی سلامت و دیگری امنیت. بدین سان امنیت تنها یک مسئله فردی نبوده بل مقوله ای مبتنی بر پدیده گروهی و سپس اجتماعی است.