ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

افزایش روزمره‌نویسی در وبلاگ‌ها تعداد مراجعان را کاهش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه: بسیاری از افرادی که تجربه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای ندارند، از طریق وبلاگ تلاش می‌کنند نظریات یا دیدگاه‌های خود را منتشر کنند.

محمدحسن اسدی طاری،‌ در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اساسا رشد وبلاگ‌نویسی در جامعه اگرچه ممکن است مرتبط با نظریات و مسائل شخصی و خاطرات روزانه وبلاگ نویسان باشد، اما زمانی که امکان انتشار برخی مطالب از طریق مجاری موجود مانند مطبوعات امکان‌پذیر نیست، به‌طور طبیعی وبلاگ فضای مناسبی برای نقل این مطالب می‌شود. کیفیت مطالب وبلاگ‌هایی که به سرعت به‌روز می شوند و سرعت انتشار اخبار و اطلاعات در آنها زیاد باشد، کاهش می‌یابد. بنابراین اگر وبلاگی در یک دوره‌ طولانی مدت به‌روز شود، نویسنده بیشتر می‌تواند در مورد آن تامل کند تا اینکه بخواهد هر روز پستی را در وبلاگش قرار دهد.

برخی پدیده‌ها، تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی همچون وبلاگ‌نویسی با موبایل یا توییتر قابلیت انتشار مطالب کمتری را دارند و در عین حال با سرعت بیشتری به ذهن می‌رسند و یا در حاشیه فعالیت‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاران هستند. این نرم‌افزارها معمولا در حوزه تخصصی نیز می‌توانند استفاده شوند و حتی اگر سرعت یا فاصله انتشار اطلاعات در آن‌ها زیاد باشد، بازهم دارای مطالب تخصصی یا حرفه‌ای‌تری نسبت به وبلاگ‌های سطحی، روزمره و سبک، هستند. این مطالب کوتاه در عین حال می‌توانند حاوی پیام‌های جدی و ازمحتوا و مغز مناسبی برخوردار باشند. این نرم‌افزارها و سیستم‌های وبلاگ‌نویسی هرچه گسترش می‌یابند، می‌توانند در سرعت انتشار اخبار در وبلاگ‌نویسی موثرتر باشند.

افزایش روزمره‌نویسی در وبلاگ‌ها ارزش اطلاعات و محتوای پیام و در نتیجه تعداد مراجعان را کاهش می‌دهد. از سویی دیگر سرعت‌های انتشار زیاد (فاصله کم در انتشاراطلاعات) ضرورتا نمی‌توانند اطلاعات مفیدی را برای انتشار تامین کنند. بنابراین بسیاری از وبلاگ‌هایی که در حاشیه اخبار و اطلاعات هستند باعث تغییر نگاه مخاطب به این فضا می‌شوند و در نتیجه محتوا و جایگاه و ارزش خود را از دست می‌دهند. رشد پدیده وبلاگ‌نویسی و محتوای آن شاخص‌های مختلفی دارد که رشد سواد آموزی در جامعه، افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جامعه و نهایتا افزایش کسانی که به طور روزمره از اینترنت استفاده می‌کنند و سواد رسانه‌ای از جمله این شاخص‌ها هستند.

لینک مطلب اصلی>>>

توسعه آگاهی‌های ارتباطی شهروندان یک نیاز ملی است

سعید جباری دبیر کانون پژوهشهای علوم ارتباطات اجتماعی ایران ، استراتژی و برنامه‌های حوزه مطالعات، فرهنگ و رسانه‌ این انجمن غیردولتی تا پایان سال ۱۳۸۷ را اعلام کرد.

در دومین نشست اعضای هیئت مدیره کانون پژوهش‌های علوم ارتباطات به بررسی آخرین رویدادهای حوزه ارتباطات اجتماعی و ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌های این انجمن پژوهشی غیر دولتی پرداخته شد. در این جلسه، برگزاری نشست فصلی هیئت مدیره و موسس کانون پژوهش‌ها، طراحی و راه‌اندازی سایت کانون (استفاده از وبلاگ تا راه‌اندازی نسخه اصلی سایت)، تعامل فعال با دانشجویان و استادان گروه علوم ارتباطات در قطب‌های دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، دانشکده خبر، دانشکده فرهنگ و هنر دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده صداوسیما و مراکز رسمی رسانه‌ای و فرهنگی کشور مورد تاکید قرار گرفت. همچنین استراتژی «توسعه آگاهی‌های ارتباطی شهروندان» به عنوان سرفصل و خط ‌‌مشی اصلی این نهاد علمی و غیردولتی علوم ارتباطات در سال های ۱۳۸۷ و  ۱۳۸۸ مورد بحث و بررسی و تایید قرار گرفت تا براساس آن فعالیت‌های این کانون در استان‌ها و مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی شود. مبنای عمل این استراتژی، تاکید بر رشد اطلاعات و آگاهی‌های عمومی و تخصصی ساکنان جامعه نسبت به مفاهیم ارتباطات اجتماعی، رسانه‌ها شامل تلویزیون، رادیو، سینما، مطبوعات، اینترنت و کتاب است؛ چنین نیازی پیش از مرحله توسعه رسانه ها در کشور احساس می‌شد که چندان مورد توجه نهادهای فرهنگی و اجرایی کشور قرار نگرفت. برای این منظور کانون انجام سخنرانی‌های علمی و برگزاری کارگاه، کنفرانس و میزگردهای مختلف در مراکز عمومی شهرها و شهرستان‌های کشور را دنبال خواهد کرد. به گفته وی سایر برنامه های کانون متعاقبا اعلام خواهد شد.

متن کامل آیین‌نامه ارائه خدمات پیام چندرسانه‌ای(MMS)

MMS

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آیین‌نامه خدمات چندرسانه‌ای(MMS) را به شرح زیر ارائه کرده است.



مقدمه
این آیین نامه در اجرای بند "د" ماده 5 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بمنظور ضابطه‌مند کردن ارائه خدمات پیام چندرسانه‌ای به شرح زیر در جلسه شماره 48 مورخ 25/6/87 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح* و تصویب گردیده است:

تعاریف:
خدمات چندرسانه‌ای (MMS): ارسال و دریافت پیامی است که می تواند صدا، تصویر، متن و داده و یا ترکیبی از آنها باشد.
سازمان: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی.
مشترک: هر شخص که طبق ضوابط و مقررات حق استفاده از خدمات چندرســـانه‌ای را دارد.
فراهم کننده شبکه: اپراتور شبکه که براساس پروانه‌های صادره مجاز به ارائه خدمات چندرسانه‌ای(MMS) به مشترکین می باشد.
فراهم کننده پیام: اشخاص حقوقی که برابر مجوز‌های صادره، می توانند پیام‌های چندرسانه‌ای را به صورت انبوه فراهم و ارسال نمایند.
واسط شبکه: هر نوع نرم‌افزار یا سخت‌افزار که براساس یک قرارداد وظیفه تعاملات لازم و مبادله اطلاعات بین تجهیزات شبکه مخابراتی را بعهده دارد.
کد برگردان پیام: کدی است که مشترک برای برگرداندن پیام‌های غیر متعارف به فراهم کننده شبکه از آن استفاده می‌کند.

ماده 1- حقوق و تکالیف مشترکین:
1-1- مشترک موظف است در زمان درخواست استفاده از خدمات چندرسانه‌ای مشخصات دقیق فردی و نشانی کامل خود را ارائه و هر گونه تغییرات بویژه نشانی خود را حداکثر ظرف مدت 10 روز به فراهم کننده شبکه اطلاع دهد.
1-2- در صورت فروش یا سرقت تلفن همراه (سیم‌کارت) مشترک باید نسبت به انجام مراحل قانونی(بر اساس مقررات مربوط) اقدام کند. درغیراین صورت عواقب ناشی از هرگونه سوءاستفاده از این تلفن همراه و خدمات مرتبط به عهده مشترک است.
1-3- تبلیغات انبوه تجاری، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی توسط مشترک مجاز نیست.
تبصره 1: فراهم کنندگان پیام می‌توانند بر اساس مقررات جاری کشور و عقد قرارداد با فراهم کننده شبکه نسبت به انجام تبلیغات اقدام کنند.
تبصره 2: در صورتی که مشترک تمایل به دریافت تبلیغات نداشته باشد باید مراتب را به فراهم کننده شبکه اطلاع دهد.
1-4- مشترک می‌تواند برای برگرداندن پیام‌های غیرمتعارف حداکثر ظرف مدت 48 ساعت پس از دریافت با استفاده از کد برگردان پیام، اقدام کند.
1-5- ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای به شرح زیر ممنوع است:
1-5-1- ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعات طبقه بندی شده.
1-5-2- ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعاتی که موجب خدشه‌دار شدن امنیت ملی شود.
1-5-3- ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعات حریم خصوصی اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر بدون رضایت آنها.
1-5-4- ارسال و یا انتشار ویروس، نرم‌افزارهای مخرب، بازی‌های حاوی ویروس،کرم و هرزنامه از طریق شبکه.
1-5-5- ارسال هرگونه پیام مستهجن و خلاف شئون اسلامی- ایرانی.
1-5-6- ارسال هرگونه پیام تهدیدآمیز.
1-5-7- ارسال هرگونه پیامی که موجب تخریب و یا هتک حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی شود.
1-5-8- ارسال هرگونه پیام حاوی اطلاعاتی که موجب خدشه‌دار شدن امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی افراد حقیقی و حقوقی شود.
تبصره: تشخیص موارد مذکور به عهده مراجع ذیصلاح قانونی است.

ماده 2- حقوق و تکالیف فراهم کنندگان شبکه:
2-1- فراهم کننده شبکه موظف است نسبت به ارائه خدمات موضوع آئین‌نامه به کلیه مشترکین متقاضی بدون تبعیض اقدام کند.
2-2- فراهم کننده شبکه موظف است نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب در مورد نحوه درخواست، استفاده از خدمت، جرایم، تخلفات و عواقب ناشی از آن به متقاضیان اقدام کافی بعمل آورد.
2-3- فراهم کننده شبکه موظف است نسبت به اخذ تعهدات متناسب با این آئین‌نامه از متقاضی، قبل از فعال‌سازی خدمت اقدام کند.
تبصره: کلیه فرم‌های تعهد باید قبلا به تائید سازمان برسد.
2-4- فراهم کننده شبکه موظف است مطابق با سیاست‌های ابلاغی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بسترهای لازم را برای استفاده از خدمات MMS توسط مراکز فرهنگی مجاز فراهم کند.
2-5- فراهم کنند شبکه موظف است تجهیزات لازم برای پالایش(فیلتر) انواع پیام‌های موجود در فهرست(لیست) سیاه را ایجاد کند.
2-6- فراهم کننده شبکه موظف است کلیه پیام‌های رد و بدل شده به همراه اطلاعات مرتبط را حداقل تا 90 روز ذخیره کند.
2-7- فراهم کننده شبکه موظف به اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص ثبت اطلاعاتی از پیام است که بنحوی امکان شناسایی فرستنده پیام را برای مراجع ذیصلاح فراهم کند. ارسال هرگونه پیام فاقد اطلاعات مذکور به مقصد ممنوع است.
2-8- فراهم کننده شبکه موظف است تدابیر لازم برای جلوگیری از پخش ویروس، نرم‌افزارهای مخرب، بازی‌های حاوی ویروس، کرم و هرزنامه ازطریق شبکه را اتخاذ کند.
2-9- فراهم کننده شبکه موظف است در صورت ارسال یکی از پیام‌های موجود در فهرست سیاه، ضمن پالایش آن، نسبت به ارسال پیام «شما اقدام به ارسال پیام غیرمجاز کرده‌اید» برای مشترک ارسال کننده، اقدام کند.
2-10- فراهم کننده شبکه موظف است ارائه خدمت ذیربط را به مشترکینی که در فهرست سیاه قرار می‌گیرند، متوقف کند.
2-11-در صورت تخلف فراهم کننده شبکه و فعال‌سازی خدمت برای مشترکینی که در فهرست سیاه قرار دارند، فراهم کننده شبکه در قبال پیامد‌های این تخلف پاسخگوی مراجع قانونی خواهد بود.
2-12- فراهم کننده شبکه باید امکانات لازم برای جلوگیری از ارسال انبوه توسط مشترکین را تامین کند.
تبصره: تعریف پیام انبوه و محدودیت تعداد، توسط سازمان به فراهم کننده شبکه اعلام خواهد شد.
2-13- فراهم کننده شبکه باید اقدامات ذیل را بعمل آورد:
2-13-1- تخصیص یک کد اختصاصی برای برگرداندن پیام‌های غیر متعارف توسط گیرنده پیام.
تبصره: استفاده از کد برگرداندن پیام، بدون هزینه خواهد بود.
2-13-2- ایجاد امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای دریافت ثبت پیام‌های برگردانده شده در ظرف زمانی مجاز(48 ساعت) و نگهداری آنها به مدت 90 روز.
2-13-3- ثبت مشخصات مشترک برگرداننده پیام، مشترک انتشار دهنده پیام، محتوا و تاریخ و زمان دقیق ارسال پیام.
2-14- اطلاع از مشخصات واقعی فرستنده پیام از حقوق گیرندگان پیام بوده و فراهم کننده شبکه موظف است تدابیر کافی برای جلوگیری از فریب گیرندگان پیام‌ها را توسط ارسال کنندگان، اتخاذ کند و درصورت سهل‌انگاری،کلیه عواقب ناشی از تحویل پیام‌های فاقد مشخصات صحیح فرستنده برعهده فراهم کننده شبکه خواهد بود.

ماده 3- شرایط راه‌اندازی خدمت:
درصورت اعلام آمادگی فراهم کننده شبکه برای ارائه خدمت ارسال و دریافت پیام چندرسانه‌ای، سازمان نسبت به بررسی امکانات فراهم کننده شبکه اقدام و درصورت تائید امکان انجام تعهدات این آئین‌نامه، راه‌اندازی خدمت مجاز خواهد بود.

ماده 4- مقررات عمومی:
4-1- ارائه خدمات موضوع این آیین‌نامه هم برای ارسال هم برای دریافت پیام منوط به اخذ موافقت قبلی مشترک خواهد بود.
4-2- کلیه مسئولیت‌های حقوقی استفاده از خدمت پیام چندرسانه‌ای بعهده مشترک بوده و وی در مقابل مراجع ذیصلاح قانونی پاسخگو خواهد بود.
4-3- فعال سازی خدمت برای افراد زیر 18 سال سن مشروط به موافقت وتعهد ولی قانونی آنها است.
4-4- ایجاد هرگونه مزاحمت از طریق ارسال پیام چندرسانه‌ای موجب اعمال مجازات مقرر در قوانین و مقررات ذیربط خواهد بود.
4-5- مشترک مکلف به رعایت کلیه مقررات مربوط به استفاده از پیام چندرسانه‌ای مندرج در این آئین‌نامه وسایر مقررات جاری کشور بوده و تخلف از آنها موجب پیگرد قانونی است.
4-6- فراهم کننده شبکه براساس آئین‌نامه رسیدگی به مزاحمت‌های تلفنی با متخلفین در استفاده از پیام‌های چندرسانه‌ای برخورد نموده و برحسب مورد، متخلف را به مرجع ذیصلاح قانونی معرفی خواهدکرد.
4-7- تعیین موارد شمول فهرست سیاه مشترکین و پیام‌ها برعهده مراجع ذیصلاح قانونی است.
4-8- مواردی که دراین آئین‌نامه پیش بینی نشده است براساس نظر کمیسیون اقدام خواهد شد.
4-9- هرگونه مقررات و ضوابط که برحسب ضرورت در آینده توسط سازمان به فراهم کنندگان شبکه ابلاغ می‌شود لازم‌الاجرا است.

این آئین‌نامه در4 ماده و 6 تبصره در تاریخ 25/6/87 به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسیده و از تاریخ ابلاغ لازم الاجراء است.