ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 |
اصلاح زیرساختهای توزیع مطبوعات، توجه به نیازهای مخاطب در محتوا و حتی چگونگی صفحهبندی و ساماندهی مسائل مربوط به آگهیها برای بهبود توزیع بینالمللی مطبوعات کشور ضروری است.
عضو هیات علمی دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار رسانهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب و با تاکید بر این که طبق اعلامیهی یونسکو توزیع با شرایط استاندارد جزو شاخصهای توسعهی فرهنگی کشورها تلقی میشود، اظهار کرد: ارسال نشریه برای مشترکان و فروش آنها در دانشگاهها و مراکز فرهنگی دو گونهی متفاوت توزیع بینالمللی است که هر یک کارکردهای خاص خود را دارند. اسدی ادامه داد: در کشور ما در بخش اول تقریبا مشکلی وجود ندارد اما در بخش دوم به قوانینی نیازمندیم که بتوانیم با استانداردسازی توزیع، نشریاتمان را در مراکز فرهنگی و فروشگاههای فروش نشریات در سراسر جهان داشته باشیم. وی افزود: در توزیع بینالمللی نشریات چند محور از جمله تعرفهی پستی، سرعت انتقال نشریات و برخورداری از استاندارهای لازم برای توزیع در دانشگاهها و مراکز فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه سرعت انتقال نشریات به خارج از کشور نیز یکی از شاخصهایی است که طبق اعلام یونسکو در توسعهی فرهنگی کشورها قابل مشاهده است، به ویژه در مواقعی که چاپ نشریات نیز با تاخیر همراه است، سرعت توزیع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. او دربارهی تیراژ مطبوعات ایرانی با گسترهی توزیع بینالمللی با اشاره به این که سرانهی تیراژ مطبوعات در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای جهان سوم نیز پایینتر است، ادامه داد: هر چند این دسته از مطبوعات به خاطر موقعیت خاص کشور، مخاطب فراوانی که علاقمند به اخبار ایران نیز هستند، در اختیار دارند اما به دلیل سرعت پایین انتقال نشریات به خارج از کشور در پوشش تمامی این مخاطبان دچار مشکل هستند. این استاد دانشگاه با تاکید بر این که نشریات باید طبق نیازهای مخاطبانشان حرکت کنند، تصریح کرد: نشریاتی که در خارج از ایران توزیع میشوند در محتوای خود باید تمام مسایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره را به گونهای واقعی نمایش دهند که مخاطب تمام نیازهای خود را در آنها یافته و در کنار جذابیتهای صفحهبندی، آنها را انتخاب کند. وی همچنین کمبود تیراژ مطبوعات ایرانی با گسترهی توزیع بینالمللی را ناشی از ساختار سیاسی و اقتصادی جامعه دانست و خاطر نشان کرد: مهمترین راهکار بهبود توزیع بینالمللی مطبوعات ایرانی، اصلاح زیرساخت توزیع و فراهم کردن شرایط و امکانات لازم مانند ایجاد چاپخانه در کشورهای مقصد است. اسدی نقش آگهی را در تامین مالی تمامی مطبوعات تعیین کننده و تاثیرگذار دانست و یاد آور شد: ساماندهی مسائل مربوط به آگهی، به ویژه برای مطبوعاتی که در سطح بینالمللی توزیع میشوند، بسیار مهم است، چراکه این آگهیها باید جنبهی بینالمللی داشته و مخاطب خارجی ضمن آشنایی با آنها، نیازمندشان باشد.