ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

لزوم توجه به نیازهای منطقه ای در تبلیغات شهر تهران

تهران - خبرگزاری ایسکانیوز: یک کارشناس رشته ارتباطات گفت: شهرداری تهران به عنوان ناظر و سازمان زیباسازی به عنوان متولی در امر تبلیغات شهری، تنها به فکر سود اقتصادی نباشند بلکه نیازهای منطقه ای سطح شهر را بررسی و نگاه جامعه شناختی و مخاطب سنجی داشته باشند. محمد حسن اسدی طاری، کارشناس ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" اظهار داشت: تبلیغات شهری یکی از شاخصه های توسعه در شهرهای گوناگون است که طی سال های گذشته گسترش زیادی یافته است.
وی افزود: تبلیغات در گذشته محدود به تبلیغات رادیو و تلویزیون بوده که در حال حاضر با رشد صنعت و تکنولوژی، نمودهای زیادی در شهرهای گوناگون داشته است. وی همچنین با بیان اینکه ارایه یک تعریف روشن از تبلیغات سطح شهر به جامعه شناسی تبلیغات برمی گردد اعلام داشت: عمده تبلیغاتی که در سطح شهر تهران به چشم می آید، تبلیغات بازرگانی بوده و در مواردی نیز به تبلیغات کاندیداهای انتخابات در سطح شهر اختصاص یافته است.
به گفته وی ، در تمامی تبلیغات باید اصل صداقت رعایت شود و توجه واحد به جلب توجه مشتری مدنظر نباشد چرا که اغلب تبلیغات شهری به کالاهایی اختصاص یافته که فاقد استانداردهای لازم بوده اند اما در تبلیغ از واژه هایی مبنی بر استاندارد بودن آن کالا استفاده می شود.
اسدی طاری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: به دلیل پراکندگی و گستردگی تبلیغات شهری، نظارت ویژه ای بر این تبلیغات همچون تبلیغات رسانه ای می طلبد.
وی تبلیغات شهری را توام با ویژگی هایی همچون بزرگ بودن تصاویر و در معرض تماشای عموم بودن دانست و اظهار داشت: این امتیاز ها نباید سبب شود که تنها منافع مادی آگهی دهندگان مورد توجه قرار گیرد بلکه وظایفی همچون اطلاع رسانی، آموزش، صحت گفتار و ... را مدنظر قرار دهند.
این کارشناس رشته ارتباطات به ایسکانیوز گفت: در شهر تهران از نظر اقتصادی و جغرافیایی تقسیم بندی هایی وجود دارد و میزان رفاه اقتصادی در شمال و جنوب شهر نیز متفاوت است.
وی افزود: تبلیغات در جنوب شهر از نظر قیمت و خدمات نیز متفاوت است که لازم است تا اصل اطلاع رسانی دقیق برای افراد بی بضاعت نیز مد نظر قرار گیرد چرا که آنها ممکن است تحت تاثیر هر نوع تبلیغاتی قرار گرفته اما قدرت بهره برداری کافی از این تبلیغات را نداشته باشند.
وی ضمن اظهار تاسف از روند تبلیغات فعلی شهر تهران اعلام داشت: تبلیغات شهری باید متناسب با ساختار منطقه ای موجود در شهر اعمال و بر اساس جامعه شناسی شهری، تفاوت های منطقه ای در تبلیغات را مد نظر قرار دهد.
وی با بیان اینکه تبلیغ موفق تنها کار گرافیکی جذاب نیست ، خاطرنشان کرد: تبلیغات موفق تبلیغی است که بر اساس اطلاع رسانی دقیق، اطلاعات جامع و مورد نیاز مصرف کننده را دارا باشد و ضمن ساده و جذاب بودن، امکان برقراری تعامل با مخاطب را به وجود آورد.
این کارشناس ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه، ساختار اقتصادی جامعه را وابسته به این تبلیغات دانست و گفت: افزایش کمی تبلیغات شهری، نمودی از قرار گرفتن جامعه در مسیر توسعه است پس ضروری است تا این تبلیغات از نظر کیفی نیز رشد کرده و ضمن اعمال نظارت دقیق و جدی، سازمان یافته تر باشد.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات شهری منفعتی برای سیستم اقتصادی جامعه خواهد داشت افزود: سود حاصل از این تبلیغات نصیب شهرداری و دولت می شود که برای خدمات عمومی مردم صرف می شود پس لازم است تا انگیزه سود اقتصادی در این میان نادیده گرفته شود.
این استاد ارتباطات در خصوص عدم وجود معیار مشخصی در تابلوهای تبلیغات شهر تهران تاکید کرد: سازمان زیباسازی به عنوان متولی، آیین نامه های خود را متناسب با استانداردهای منطقه تعریف و تجدید نظر کند.
به گفته وی، سازمان زیباسازی مطالعه ای بر روی روان شناسی و جامعه شناسی مخاطب داشته باشد تا بر اساس این نیاز سنجی و مخاطب شناسی، وجدان جمعی را در ارتباط با تبلیغات به آرامش رسانده و ضریب درک و مشارکت مخاطب در تبلیغات را افزایش دهد.

لینک اصلی مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد