ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

سال 1386 مبارک

سال نو مبارک

یا مقلب القلوب و الابصار

                   یا مدبر اللیل والنهار

                                   یا محول الحول والاحوال

                                                      حول حالنا الی احسن الحال

«آغاز سال ۱۳۸۶ و تقارن فرخنده آن با حلول ماه ربیع الاول

(ماه ولادت پیامبر عظیم الشان ص) بر همگان مبارک باد»

السلام علیک یا رسول الله(ص)

 

فرا رسیدن سالگرد رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد (ص) و فرزندانش حضرت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع) تسلیت باد.

سواد رسانه‌یی تا رسیدن به سطح مطلوب!

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: رسانه

سواد رسانه‌یی ازدیدگاه برخی از اساتید ارتباطات و روزنامه‌نگاران، به معنای اطلاعات اولیه برای امکان استفاده‌ی تکنیکی و توان تجزیه، تحلیل و برداشت محتوا است و سطح آن در هر جامعه نشان دهنده‌ی اهمیت شاخص سطح آگاهی و درک افکار عمومی از پیام رسانه‌هاست که متاسفانه در جامعه‌ی ما مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.

ادامه مطلب

مناسبتهای بین المللی بر اساس تقویم U.N

بر اساس تقویم مناسبتهای سازمان ملل متحد روز هشتم مارس به عنوان روز جهانی زن* نامگذاری شده است. راجع به شان و منزلت زن نکات بسیاری می توان گفت که در این وبلاگ نمی گنجد. ولی تنها به این نکته اشاره می کنم که بهترین مصداق درک مفهوم زن تبلور آن در شخصیت انسانی است که او را مادر می نامیم.

و البته در فرهنگ اسلام و ایران روز تولد حضرت فاطمه زهرا "س" ام ابیها روز زن و مادر نامگذاری شده است.

International Women's Day*

رسانه‌ها برای جذب مخاطبان بیش‌تر در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران - سرویس : رسانه

به عقیده‌ی یک مدرس ارتباطات، در سال‌های اخیر به دلیل رشد فرهنگی و افزایش نیاز افکار عمومی به داشتن اطلاعات و رقابت میان رسانه‌ها، سواد رسانه‌یی در سطح جامعه گسترش داشته است.

محمدحسن اسدی طاری - عضو هیات علمی‌ دانشگاه - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از آنجا که معیارهای گزینش اخبار در رسانه‌های ایران یکسان هستند، بنابراین میزان آگاهی یا توانایی آن‌ها در پرداخت به موضوعات مختلف در یک جهت است.

به عقیده‌ی این استاد دانشگاه، در کشورهای پیشرفته به دلیل شرایط رقابتی، ابزارها و تکنیک‌های اطلاع رسانی بیش‌تر در این زمینه موفق عمل کرده‌اند که در مقایسه با آن، سواد رسانه‌یی در ایران تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد.

اسدی طاری دقت، سرعت زیاد و انتشار اطلاعات صحیح و بدون ابهام را از راهکارهای کاهش این فاصله بر شمرد و با اشاره به این که مخاطبان به دو دسته‌ی نخبگان جامعه و عموم مردم تقسیم می‌شوند، افزود:‌ معمولا مطالبی که نخبگان جست‌وجو می‌کنند، آن چیزی نیست که در روزنامه‌ها و رسانه ها منتشر می‌شود.

این عضو هیات علمی‌ دانشگاه ادامه داد: قاعدتا روزنامه‌ها و رسانه ها باید تامین کننده‌ی سیاست‌های ناشران بوده و خط مشی خاص خود را داشته باشند و هیچ مخاطبی نمی‌تواند این انتظار را داشته باشد که روزنامه از خط مشی‌ خود عدول کند.

اسدی با اشاره به این که روزنامه‌ها باید علاوه بر تامین منافع خود به منافع مخاطبان نیز توجه کنند، ادامه داد: تنها بخش کمرنگی از سیاست‌هایی که روزنامه‌ها دنبال می‌کنند، در جهت پاسخ‌گویی به نیاز مخاطب است،‌ زیرا اخبار و مطالبی که در روزنامه‌ها منتشر می‌شوند، حول یک محورند.

این مدرس ارتباطات تصریح کرد: اگر مطالب رسانه‌ها را تحلیل محتوا کنیم،‌ نتیجه‌ای که به دست می‌آید،‌ هیچ تفاوتی میان رسانه‌ها از جهت پرداخت به مطالب وجود ندارد،‌ به این معنا که اولویت در انتخاب مطالب تقریبا یکسان است؛ کوچک‌ترین تفاوت‌هایی که آن‌ها با هم دارند در گرایش‌های حزبی و سیاسی آن‌ها است.

این عضو هیات علمی‌ دانشگاه در مورد نقاط ضعف و قوت رسانه‌ها گفت: از آن جا که تعداد تولید و انتشار روزنامه‌ها با عرضه‌ی آن یکسان نیست، مهم‌ترین ضعفی که روزنامه‌ها و رسانه ها دارند در مساله تیراژ و گرایش مردم به استفاده از روزنامه‌ها است و با توجه به یکسان نبودن تعداد تولید و انتشار روزنامه‌ها با عرضه‌ی آن‌ها،‌ درصد زیادی از انتشارات نیز برگشت می‌خورند.

او افزود:‌ رسانه‌ها باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند تا بتوانند مخاطبان بیشتری جذب کنند؛ صدا و سیما توانسته مخاطبان مختلف را جذب کند و از آن جا که این رسانه در ایران رقیبی ندارد و ارزیابی عملکرد‌های آن نیز توسط واحدهایی در خود صدا و سیما صورت می‌گیرد،‌ نمی‌توانند خود را به سطح مطلوب‌تری نزدیک کنند.

وی همچنین ادامه داد:‌ در بخش سرگرمی این رسانه پیشتاز بوده اما روزنامه‌ها نباید فضا و وقت زیادی را صرف مطالب سرگرم کننده بکنند، زیرا وظیفه‌ی اصلی آن‌ها اطلاع‌رسانی و جهت‌دهی به افکار عمومی‌ است.

اسدی در پایان افزود: روزنامه‌های حزبی که به احزاب وابسته‌اند،‌ در زمینه‌ی کارکردهای سیاسی بهتر و بیشتر فعالیت می‌کنند.

معرفی وبلاگ به دوستان

پیشنهاد این سایت به دوستان

نام شما

ایمیل شما
نام دوست شما
ایمیل دوست شما

مناسبتهای بین المللی (مناسبتهای بین المللی بر اساس تقویم U.N )

UNESCO

بر اساس تقویم مناسبتهای سازمان ملل متحد روز ۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری نام گرفته است. از آنجاییکه زبان مهمترین ابزار برقراری ارتباط به شمار می رود و نقش اساسی در تبادل فرهنگها و اندیشه ها دارد، توجه به زبان مادری و تقویت زیرساختهای فرهنگی از سوی سازمان فرهنگی ملل متحد به عنوان یک اتفاق فرهنگی مهم در سال ۱۹۹۹ میلادی به ثبت رسیده و از یک سال بعد از آن مراسم این روز هر ساله برگزار می شود.شعار اصلی این روز:  linguistic and cultural diversity and multilingualismطرح شده و دوام آن بر پایه درک و فهم متقابل فرهنگی ملل مختلف جهان است.

روز جهانی زبان مادری گرامی باد.

م.ح.اسدی طاری