ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

توسعه فرهنگ در فضای مجازی با گسترش سایت‌های داخلی میسر می شود

محمدحسن اسدی طاری عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی هنری برنا به بهانه روز جهانی ارتباطات گفت: دولت و سیاست‌گذاران موظفند که در زمینه حمایت از کودکان و آفت‌هایی که در فضای مجازی مانع رشد بالندگی آنها می‌شوند، راهکارهایی را اتخاذ نمایند. وی در باره حفظ حریم کودکان در اینترنت اظهار داشت: یکی از دغدغه‌ها در جامعه ما موضوع کودک و اینترنت است و مهمترین بحثی که می توان در آن مورد توجه قرار داد محتوای اینترنت و خطری است که کودکان ما را تهدید می کند.

ادامه مطلب ...

وظیفه تلویزیون آگاه‌سازی سیاسی مردم در شرایط مختلف است

یک مدرس و پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی گفت: تلویزیون نباید آگاه‌سازی سیاسی مردم را محدود و منوط به زمان انتخابات کند. محمدحسن اسدی طاری مدرس دانشگاه، تلویزیون را وسیله‌ای برای ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی از جمله دانش سیاسی مردم دانست و به خبرنگار قلم نیوز گفت: این آگاهی‌ها محدود به زمان انتخابات نمی‌شود. او با اشاره به انواع خاص مخاطبان رسانه‌ها و ساختار ارتباطی و رسانه‌ای عامه‌پسند تلویزیون گفت: رسانه‌ها به ویژه تلویزیون نقش و تاثیر زیادی در افکار عمومی ایفا می‌کنند، به همین دلیل باید در زمینه آگاه‌سازی، راهنمایی و آموزش افراد که یکی از وظایف آنها نیز هست بیشتر تلاش کنند. این مدرس دانشگاه تصریح کرد: میزان آگاهی‌های مردم جامعه ما در زمینه‌های مختلف سیاسی کم است و تلویزیون که رسانه‌ای تاثیرگذار محسوب می‌شود مناسب و بهتر است که قبل از انتخابات مردم را با مفاهیم اساسی حوزه سیاست آشنا کند. به گفته اسدی طاری، تلویزیون در هنگام انتخابات ریاست جمهوری ایفاگر دو وظیفه مهم است؛ یکی وظیفه قانونی آن یعنی اطلاع‌رسانی برنامه کاندیداهای رسمی کشور و دوم آگاه‌کردن مردم از فرآیند و چگونگی انتخابات. این کارشناس رسانه و حقوق مطبوعات تاکید کرد: تولید برنامه‌های سیاسی و آشنایی مردم با مسائل مختلف مرتبط با دانش سیاست در هنگام انتخابات موجب جلب نظر و مشارکت مردم در انتخابات می‌شود. انتخابات تبلور مشارکت سیاسی است و تجربه انتخابات گذشته نشان می‌دهد که تلویزیون وظیفه جلب نظر و مشارکت مردم در انتخابات را خوب ایفا کرده است. این مدرس دانشگاه با تذکر این مطلب که فرصت تبلیغاتی کاندیداها در تلویزیون از لحاظ قانونی ثبت و تایید شده است گفت: پخش برنامه‌های هر کاندیدا باید به صورت قرعه‌کشی یا بر اساس حروف الفبا تعیین شود، زیرا قانون فرصت تبلیغاتی یکسانی برای هر کاندیدا در نظر گرفته است.

در چارچوب نقد سازنده، تاثیر وبلاگ‌ها کمتر از سایر رسانه‌ها نیست

به اعتقاد یک مدرس دانشگاه، در چارچوب نقد سازنده، تاثیر وبلاگ‌ها کمتر از رسانه‌های مکتوب نیست و نقد وبلاگی از اهمیت و اعتبار زیادی برخوردار است. محمدحسن اسدی طاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع سیستم روزنامه‌نگاری، ارتباط با مخاطب و فرآیند تولید اخبار و اطلاعات در دنیا رایج است، اظهار کرد: یکی سیستم گروهی فرآیند تولید اخبار است که شامل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و خبرگزاری‌ها می‌شود و دوم وبلاگ نویسی به عنوان سیستم انفرادی تولید اخبار است که در حال حاضر اعتبار زیادی نیز در دنیا کسب کرده است. وی گفت: سیستم انفرادی شامل سیستم خبررسانی از طریق وبلاگ‌ها و وبلاگ‌نویسی می‌شود که به یکی از شیوه‌های متداول اطلاع‌رسانی و خبررسانی در دنیا تبدیل شده است. ارتباط بین وبلاگ‌نویسان و مخاطبان و دیگری تعامل و ارتباط متقابل دست‌اندکاران امور وبلاگی و امور رسانه‌ای، نوعی تعامل سازنده و مفید را ایجاد می‌کند. زیرا بازخورد آن در وبلاگ‌ها از طریق نظرات خوانندگان و بینندگان مطالب وبلاگ‌ها، نشان داده می‌شود و این تعامل و گفت‌وگو بابی‌ است که می‌توان از طریق وبلاگ‌نویسی باز کرد و فرآیند وبلاگ‌نویسی با آن غریبه نیست. وی با اشاره به رابطه‌دست‌اندرکاران وبلاگی و امور رسانه‌ها و رابطه وبلاگ‌نویسان و مسوولان که در مقابل افکار عمومی پاسخگو هستند، تصریح کرد: حساسیت‌هایی که وبلاگ‌نویسی به ویژه در زمینه اطلاع‌رسانی و نفوذ در مخاطب ایجاد می‌کند، عامل گفت‌وگو و فرآیند ارتباط متقابل و دو طرفه است که در وبلاگ‌نویسی دارای اهمیت بیشتری است؛ زیرا از آنجاییکه وبلاگ‌نویسی اطلاع‌رسانی فردی و محصول تفکر فردی است، این نوع تعاملات می‌تواند مفید و کارساز باشد. اسدی درباره‌ تاثیر وبلاگ‌ها بر جهت‌دهی به افکار مردم در جامعه خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه‌ای که باید به آن توجه شود، مستندات مطالب وبلاگ‌هاست، زیرا اگر وبلاگ‌ نویسی را یک منبع ارتباطی تلقی می‌کنیم، قاعدتا موثق بودن منبع، اعتبار منبع و ماهیت منبع در نظام ارتباطی اهمیت زیادی دارد. مساله مهم آن است که تا چه اندازه مطالبی که وبلاگ‌ها منتشر می‌کنند از وثوق و اعتبار زیادی برخوردارند و مفاهیم درست و صادقانه‌ای را منتشر می‌کنند و آنچه که براساس الگوهای عینی‌گرایی در اخبار وجود دارد، در مطالب وبلاگ‌ها نیز به چشم می‌خورد. البته معمولا در روزنامه‌نگاری فردی، این اتفاق کمتر می‌افتد، اما قطعا اعتبار مطالب در وبلاگ‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت و باید همانند سایر فرآیندهای اطلاع‌رسانی باشد.