ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

نگرش خبرنگاران حوزه‌های علمی و استانداردهای این حوزه

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: رسانه

اطلاعات موجود در بخش‌های علمی رسانه‌ها با تغییر بینش مخاطبان، آن‌ها را به پیگیری این اخبار در رسانه‌ها و نشریات تخصصی ترغیب می‌کند، ضمن این که خبرگزاری‌ها در مقایسه با سایر رسانه‌ها، برای ارایه‌ اخبار عموما ارتباط بهتری با مراکز علمی دارند.

اسدی طاری با تاکید بر این که توانایی روزنامه‌نگار در پرداختن به مباحث علمی در کنار مهارت او در مسائل عمومی روزنامه‌نگاری، نقش مهمی در شکل‌گیری ظاهری و محتوایی بخش‌های علمی در رسانه‌ها دارد، اظهار کرد: روزنامه‌نگاری علمی با نگاه صرف خبری و اطلاع‌رسانی، به بخش‌های علمی تفاوت عمده‌ای دارد. وی افزود: نگرش خبرنگار در حوزه‌های علمی باید منطبق بر استانداردهای این حوزه باشد تا بتواند ضعف‌ها و چالش‌های موجود در آن را بیابد، در صورتی که این نگاه در رسانه‌های داخلی وجود نداشته و ارتباط آن‌ها با مراکز علمی نیز بسیار محدود است. او با اشاره به این که ارتباط با مراکز علمی به استانداردهای خاصی نیاز دارد که این استانداردها از سرعت انتشار خبر تا حدودی می‌کاهد، ادامه داد: در حال حاضر ارتباط رسانه‌ها با مراکز علمی فقط در حد انتشار خبر مانند برگزاری سمینارها، نتایج تحقیقات یا ارائه مقالات است که این ارتباط محدود به هیچ وجه کافی به نظر نمی‌رسد. این مدرس ارتباطات با بیان این که خبرگزاری‌ها عموما در زمینه‌ ارتباط با مراکز علمی موفق‌تر و موثر‌تر از روزنامه‌ها عمل می‌کنند، تصریح کرد: هرچند اطلاعات موجود در بخش‌های علمی رسانه‌ها، در حدی نیست که دانش مخاطبان را در این زمینه ارتقا دهد، اما مطمئنا درافزایش بینش علمی آنها نقش به‌سزایی دارد. وی اضافه کرد: ورود به مسائل تخصصی علمی در حوزه فعالیت رسانه‌های عمومی نیست بلکه آن‌ها وظیفه دارند که با انتشار اخبار این حوزه، تنها به تغییر نگرش و بینش در مخاطبان کمک کنند که این تغییر نگرش نیز در نهایت به ارتقای دانش علمی علاقمندان مختلف به مباحث علمی منجر می‌شود. وی یادآور شد: وجود صفحات تحلیلی - پژوهشی در کنار خبررسانی علمی، به رسانه‌ها کمک می‌کند که اخبار را با عمق و جزئیات بیش‌تری در اختیار مخاطبان قرار دهد، به‌ویژه زمانی که این تحلیل‌های علمی در کنار مطالب ترجمه‌ استفاده می‌شوند. او پاسخ به گرایش‌های متفاوت مخاطبان مختلف و متنوع را از جمله وظایف رسانه‌های عمومی دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل توجه کم‌تر رسانه‌های عمومی به مباحث تخصصی علمی همین پاسخ‌گویی به گرایش‌های متفاوت است و به همین دلیل باید پرداخت تخصصی به این مباحث علمی را به رسانه‌های تخصصی سپرد.

لینک اصلی

نظرات 2 + ارسال نظر
محمدرضا شیرمحمدی جمعه 14 دی‌ماه سال 1386 ساعت 18:41

محمدرضا شیرمحمدی جمعه 14 دی‌ماه سال 1386 ساعت 18:42 http://www.mrs-system.blogfa.com

سلام. ممنونم.
من وبلاگ شما را در ژیوندهام قرار دادم. برای من جای بسی افتخار است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد