ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

رسانه‌ها برای جذب مخاطبان بیش‌تر در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران - سرویس : رسانه

به عقیده‌ی یک مدرس ارتباطات، در سال‌های اخیر به دلیل رشد فرهنگی و افزایش نیاز افکار عمومی به داشتن اطلاعات و رقابت میان رسانه‌ها، سواد رسانه‌یی در سطح جامعه گسترش داشته است.

محمدحسن اسدی طاری - عضو هیات علمی‌ دانشگاه - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از آنجا که معیارهای گزینش اخبار در رسانه‌های ایران یکسان هستند، بنابراین میزان آگاهی یا توانایی آن‌ها در پرداخت به موضوعات مختلف در یک جهت است.

به عقیده‌ی این استاد دانشگاه، در کشورهای پیشرفته به دلیل شرایط رقابتی، ابزارها و تکنیک‌های اطلاع رسانی بیش‌تر در این زمینه موفق عمل کرده‌اند که در مقایسه با آن، سواد رسانه‌یی در ایران تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد.

اسدی طاری دقت، سرعت زیاد و انتشار اطلاعات صحیح و بدون ابهام را از راهکارهای کاهش این فاصله بر شمرد و با اشاره به این که مخاطبان به دو دسته‌ی نخبگان جامعه و عموم مردم تقسیم می‌شوند، افزود:‌ معمولا مطالبی که نخبگان جست‌وجو می‌کنند، آن چیزی نیست که در روزنامه‌ها و رسانه ها منتشر می‌شود.

این عضو هیات علمی‌ دانشگاه ادامه داد: قاعدتا روزنامه‌ها و رسانه ها باید تامین کننده‌ی سیاست‌های ناشران بوده و خط مشی خاص خود را داشته باشند و هیچ مخاطبی نمی‌تواند این انتظار را داشته باشد که روزنامه از خط مشی‌ خود عدول کند.

اسدی با اشاره به این که روزنامه‌ها باید علاوه بر تامین منافع خود به منافع مخاطبان نیز توجه کنند، ادامه داد: تنها بخش کمرنگی از سیاست‌هایی که روزنامه‌ها دنبال می‌کنند، در جهت پاسخ‌گویی به نیاز مخاطب است،‌ زیرا اخبار و مطالبی که در روزنامه‌ها منتشر می‌شوند، حول یک محورند.

این مدرس ارتباطات تصریح کرد: اگر مطالب رسانه‌ها را تحلیل محتوا کنیم،‌ نتیجه‌ای که به دست می‌آید،‌ هیچ تفاوتی میان رسانه‌ها از جهت پرداخت به مطالب وجود ندارد،‌ به این معنا که اولویت در انتخاب مطالب تقریبا یکسان است؛ کوچک‌ترین تفاوت‌هایی که آن‌ها با هم دارند در گرایش‌های حزبی و سیاسی آن‌ها است.

این عضو هیات علمی‌ دانشگاه در مورد نقاط ضعف و قوت رسانه‌ها گفت: از آن جا که تعداد تولید و انتشار روزنامه‌ها با عرضه‌ی آن یکسان نیست، مهم‌ترین ضعفی که روزنامه‌ها و رسانه ها دارند در مساله تیراژ و گرایش مردم به استفاده از روزنامه‌ها است و با توجه به یکسان نبودن تعداد تولید و انتشار روزنامه‌ها با عرضه‌ی آن‌ها،‌ درصد زیادی از انتشارات نیز برگشت می‌خورند.

او افزود:‌ رسانه‌ها باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند تا بتوانند مخاطبان بیشتری جذب کنند؛ صدا و سیما توانسته مخاطبان مختلف را جذب کند و از آن جا که این رسانه در ایران رقیبی ندارد و ارزیابی عملکرد‌های آن نیز توسط واحدهایی در خود صدا و سیما صورت می‌گیرد،‌ نمی‌توانند خود را به سطح مطلوب‌تری نزدیک کنند.

وی همچنین ادامه داد:‌ در بخش سرگرمی این رسانه پیشتاز بوده اما روزنامه‌ها نباید فضا و وقت زیادی را صرف مطالب سرگرم کننده بکنند، زیرا وظیفه‌ی اصلی آن‌ها اطلاع‌رسانی و جهت‌دهی به افکار عمومی‌ است.

اسدی در پایان افزود: روزنامه‌های حزبی که به احزاب وابسته‌اند،‌ در زمینه‌ی کارکردهای سیاسی بهتر و بیشتر فعالیت می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد