ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

فرانسه و مذاکره با ایران

" فرانسه و مذاکره با ایران- چشم اندازی بر انتخابات ریاست جمهوری فرانسه" عنوان یادداشتی است که به قلم اینجانب در روزنامه آرمان روابط عمومی در تاریخ ۰۲/۰۲/۱۳۸۶ و در صفحه یازدهم آن چاپ شده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت "شیراک" در پاریس اعلام کرده بود که فرانسه آمادگی کامل برای مذاکره با ایران را در امور هسته ای دارد. این در حالی است که دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امروز برگزار می شود و در مدت زمان کوتاهی پس از انتخابات نتایج آن نیز اعلام خواهد شد.

نظرسنجی ها حاکی از آن است که "نیکولا سارکوزی" عضو دولت شیراک پیروز نهائی در انتخابات است و در مرحله دوم در رقابت با "سگولن رویال" از وی پیشی می گیرد. به استناد همین نظرسنجی ها سارکوزی و رویال هر دو به دور دوم انتخابات کشیده می شوند و از 10 کاندیدای دیگر پیشی خواهند گرفت. این در شرایطی است که 40 درصد از افرادی که حق رای دارند هنوز تصمیم مشخصی برای شرکت در انتخابات نگرفته اند.

این موضوع که دولت دست راستی شیراک اعلام آمادگی برای مذاکرات کامل با ایران در زمینه مسایل هسته ای کرده است، ممکن است در شرایطی که نیکولا سارکوزی نامزد جناح راست و حزب حاکم پیروز انتخابات شود، نیز استمرار پیدا کند. حزب حاکم فرانسه به گفته "ژان باتیست ماتئی" سخنگوی وزارت خارجه این کشور به طور روشن اعلام کرده است که هیچ دشمنی با مردم و دولت ایران ندارد و به تاریخ کشور ما احترام می گذارد. اگر چه فرانسه در جریان رای گیری قطعنامه 1737 شورای امنیت علیه ایران رای داد، اما در حال حاضر مدیر کل بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت خارجه این کشور در ایران به سر می برد و مشغول مذاکرات دیپلماتیک و مسایل بین المللی و ... است. سارکوزی که از او به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نام برده می شود، به طور خاص درباره مسایل اقتصادی و اشتغال در فرانسه اظهارنظر کرده و شعارهائی را طرح کرده است از جمله مسائل مالیاتی و اصلاح بازار کار. اما در چارچوب مسایل سیاسی و سیاست خارجی به شدت تابع آمریکاست و این گرایش وی به آمریکا ممکن است به گونه ای سیاست های وی را به سمتی ببرد که حقوق ایران و مردم ما را نادیده بگیرد. با این وجود باید تا اعلام نتایج قطعی انتخابات قدری درنگ کرد.

محمدحسن اسدی طاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد