ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

تلاشهای جمهوری خواهان برای جلوگیری از شکست

 " تلاشهای جمهوری خواهان برای جلوگیری از شکست " عنوان یادداشتی است که به قلم اینجانب

در روزنامه آرمان روابط عمومی در تاریخ ۱۶/۰۲/۱۳۸۶ و در صفحه یازدهم آن چاپ شده است.

 

در خبرها آمده بود که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در ایام برگزاری کنفرانس شرم الشیخ در حرکتی تبلیغاتی اعلام کرده است که آمریکا آمادگی کامل دارد تا با ایران مذاکره کرده و پس از 28 سال به قطع رابطه با ایران خاتمه دهد، به شرط آنکه ایران دست از غنی سازی اورانیوم بردارد. پیش از کنفرانس نیز مقامات آمریکائی بارها آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرده بودند که این موضوع به طور کامل در کنفرانس مزبور تحقق نیافت.

 در این تلاشها ملاحظات گوناگونی به چشم می خورد: جمهوری خواهان که در انتخابات میان دوره ای اکثریت کنگره را از دست دادند به تدریج در مسائل داخلی و بین المللی با ضعف مواجه شده، به طوری که با چالشهای متفاوتی روبه رو بوده اند و تیر آخر این تلاشها که می تواند موفقیت جمهوری خواهان را رقم بزند؛ پیروزی آنها در مقابل ایران و خصوصا در موضوع پرونده هسته ای است. تمام تلاشهای تبلیغاتی آنها خصوصا آنچه که در چند روز اخیر به وقوع پیوسته حرکتی در این جهت بوده است. شکست آمریکا در عراق که از ابتدا با طرح جمع آوری سلاحهای کشتار جمعی عراق آغاز شده بود و پس از بی نتیجه ماندن آن به یک ترازدی تبدیل شده، رسوائی کاخ سفید در برابر افکار عمومی آمریکا بوده است. این در حالی است که رسوائیهای داخلی دولت بوش روز به روز بیشتر می شود. از سوی دیگر تلاش کنگره برای محدود کردن رئیس جمهوری از طریق کاهش بودجه جنگی و تعیین جدول زمان بندی خروج نیروهای آمریکائی از عراق که با وتوی بوش مواجه شده بود، زنگ خطر دیگری برای بوش و سیاستمداران جمهوری خواه به شمار می رود که پیش از این هم پیش بینی می شد که چنین اقدامی از سوی کنگره و واکنشی از سوی بوش صورت پذیرد.

از این رو  می توان اقدام اخیر دولت آمریکا را برتای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات آنها در عراق تلقی کرد و ایران و مسئله هسته ای را راه نجات برای جمهوری خواهان دانست. بنابراین آخرین تلاشهای دولت آمریکا  و سیاستمداران جمهوری خواه نیز در ارتباط با امیدواری به تعلیق غنی سازی و محروم کردن ایران از حقوق خود در استفاده از فناوری هسته ای نیز بی نتیجه باقی مانده است. جای ایدواری است که تلاشهای دیپلماتیک مسئولان کشور بر این پایه استوار است که سعی در ایجاد جو عادلانه برای استمرار روند مذاکرات هسته ای و احقاق حقوق جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرد. اگرچه آمریکا در تلاش برای ایجاد چهره منفی از نظام جمهوری اسلامی است، ولی امید می رود درایت ها و تدبیر آگاهانه و سنجیده مسئولان دیپلماسی آن تلاشها را نیز خنثی نماید.

                                                         محمدحسن اسدی طاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد