ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ارتباطات- رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

در حوزه علوم ارتباطات به معنای عام

ناقضان آزادی مطبوعات؛ از اتیوپی تا تایلند


ایلنا، گروه بین‌‏الملل: «کمیته حمایت از روزنامه‌‏نگاران» همزمان با «روز جهانی آزادی مطبوعات» فهرستی از کشورهای ناقض آزادی مطبوعات را منتشر کرده و با توجه به شاخص‌‏هایی چون سرکوب رسانه‌‏های بخش خصوصی، تهدید، بازداشت، ترور و قتل روزنامه‌‏نگاران، 10 کشور برتر ناقض و سرکوب‌‏گر آزادی مطبوعات و رسانه‌‏ها را اعلام کرده است.
به گزارش «ایلنا»، «کمیته حمایت از روزنامه‌‏نگاران»(CPJ) اعلام‌‏کرد که اتیوپی در صدر کشورهای ناقض آزادی مطبوعات است و کشورهای گامبیا, روسیه‌‏, جمهوری دموکراتیک کنگو به ترتیب رتبه‌‏های دوم، سوم و چهارم این فهرست را به خود اختصاص داده‌‏اند. کوبا در این فهرست مکان پنجم را دارد و پاکستان، آذربایجان و مراکش در رده‌‏های بعدی این فهرست قرار گرفته‌‏اند. کشور تایلند نیز در رده دهمین کشور ناقض آزادی مطبوعات جای گرفته است.
طبق گزارش این کمیته, سه کشور واقع در قاره آفریقا جزو کشورهایی هستند که طی پنج سال گذشته به جمع کشورهای نقض‌‏کننده آزادی مطبوعات پیوسته‌‏اند. دولت اتیوپی که طی سال‌‏های گذشته مطبوعات خصوصی را توقیف و سردبیران را زندانی کرده است، از جمله کشورهای آفریقایی است که در صدر این فهرست‌‏ جای گرفته است. در سال 2006 میلادی، دولت اتیوپی هشت روزنامه را توقیف و دو خبرنگاران خارجی را اخراج کرد و این در حالی است که در این کشور، وب‌‏سایت‌‏های انتقادی نیز «فیلتر» شده‌‏اند. در حال حاضر تنها یک روزنامه خصوصی در این کشور فعالیت می‌‏کند و همه روزنامه‌‏های دولت تحت سانسور شدید هستند.
«جوئل سیمول» مدیر اجرایی «کمیته حمایت از روزنامه‌‏نگاران» گفت‌‏: «پایگاه دموکراسی در آفریقا، وقتی که صحبت از آزادی مطبوعات می‌‏شود, بسیار سست است. روزنامه‌‏نگاران در اتیوپی, گامبیا و کنگو در زندان‌‏ها به‌‏سرمی‌‏برند و مورد حمله قرار می‌‏گیرند و شرایط کنونی در این کشورها بسیار وحشتاک‌‏تر از سال‌‏های گذشته است.»
«کمیته حمایت از روزنامه‌‏نگاران» با اشاره به سوم ماه می، «روز جهانی آزادی مطبوعات»، توجه بیشتر به کشورهای پاکستان, مصر, آذربایجان، مراکش و تایلند را خواستار شده است.
بنابراین گزارش، «دیدا هیدارا» یک سردبیر فعال گامبیا در سال 2004 میلادی کشته شد و روزنامه «ایندیپندنت» از روزنامه اصلی این کشور، آتش گرفت و توسط دولت توقیف شد. همچنین طی سال 2006 میلادی 11 روزنامه‌‏نگار در این کشور زندانی شدند. در روسیه، شبکه تلویزیونی ملی تحت کنترل دولت است و 11 روزنامه‌‏نگار طی چنج سال گذشته در این کشور به قتل رسیدند که پرونده هیچ یک از آنان مشخص نشده است. شمار روزنامه‌‏نگاران زندانی روسیه نیز از یک تن به سه تن افزایش داشته است.
جمهوری دموکراتیک کنگو که توسط «ژوزف کابیلا» هدایت می‌‏شود، به دلیل کشته‌‏شدن دو روزنامه‌‏نگار در سال 2006 میلادی، گسترش حملات و افزایش شمار زندانی‌‏ها از سه تن به 11 تن، در این فهرست در جایگاه چهارم جای گرفته است. در کوبا که اکنون تحت کنترل «رائول کاسترو» به عنوان کفیل ریاست‌‏جمهوری است، تا کنون 29 روزنامه‌‏نگار دستگیر شده‌‏اند. چهار خبرنگار خارجی پس از پوشش اخبار نشست احزاب مختلف در این کشور اخراج شده‌‏اند و از ورود 10 روزنامه‌‏نگار پس از بیماری «فیدل کاسترو» رهبر کوبا جلوگیری شده است. پاکستان تحت رهبری ژنرال «پرویز مشرف» در جایگاه ششم فهرست ناقضان آزادی مطبوعات جای گرفته است. هشت خبرنگار طی پنج سال گذشته در اسلام‌‏آباد کشته شده‌‏اند و دست‌‏کم 15 خبرنگار در این زمان ربوده‌ شده‌اند و دولت امنیتی این کشور خبرنگارانی که با مقام‌‏های طالبان مصاحبه می‌‏کنند را بازجویی می‌‏کند.
مصر نیز به دلیل اقدامات آژانس‌‏های دولتی برای حمله به خبرنگارانی که اخبار سازمان را پوشش می‌‏دهند، در این فهرست در جایگاه هشتم قرار دارد. «ریدا هلال» سردبیر مصری در سال 2003 میلادی ناپدید شد و پنج وبلاگ‌‏نویس مصری زندانی شده‌‏اند. همچنین «عبد الحلیم قندیل» سردبیر ارشد مطبوعات این کشور در سال 2004 مورد حمله واقع و سپس ناپدید شد. طبق گزارش «کمیته حمایت از روزنامه‌‏نگاران», 85 مورد نقض آزادی مطبوعات بین سال‌‏های 2004 تا 2006 میلادی در کشور مصر صورت گرفته است. آذربایجان نیز که اکنون تحت رهبری «الهام علی‌‏اف» است، در این جایگاه در رده هشتم جای گرفته است. یکی از سردبیران مطبوعات آذربایجان در سال 2005 میلادی کشته شد و شمار روزنامه‌‏نگاران زندانی این کشور از صفر به پنج تن رسید و دو روزنامه‌‏نگار ارشد نیز طی سال 2006 میلادی گروگان گرفته شده‌‏اند.
مغرب(مراکش) نیز با زندانی‌‏کردن سه روزنامه‌‏نگار در زندانی کردن روزنامه‌‏نگار به تونس در جهان عرب پیوسته است. مقامات مغرب به رهبری ملک محمد ششم، سه روزنامه این کشور را توقیف کرده‌اند و رسانه‌‏های دولتی از پخش تظاهرات علیه وابستگی مطبوعات،خودداری می‌‏کنند. در تایلند نیز ارتش جدید «جونتا» تنها تلویزیون خصوصی این کشور را دولتی کرد و دستور داد که رادیو این کشور اخبار مربوط به ارتش را منتشر کند. همچنین اگر نخست‌‏وزیر سابق این کشور سخنرانی کند, تمامی پایگاه خبری خارجی در این کشور مسدود می‌‏شوند.
اضافه می‌‏شود که گروه بین‌‏الملل خبرگزاری کار ایران ـ ایلناـ به زودی فهرستی از روزنامه‌‏نگاران کشته شده سراسر جهان به روایت «کمیته حمایت از روزنامه‌‏نگاران»(CPJ) را منتشر می‌‏کند. این فهرست همه روزنامه‌‏نگاران مقتول در سال گذشته، چه تایید شده و چه تایید نشده، را در بر می‌‏گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد